20. september 2019
Vi skal have ægte 10-minutters drift til og fra Frederikssund og ikke som I dag, hvor toget afgår fra Frederikssund med enten 18 eller to minutters mellemrum, hvilket betyder lange ventetider.
Vi skal have ægte 10-minutters drift til og fra Frederikssund og ikke som I dag, hvor toget afgår fra Frederikssund med enten 18 eller to minutters mellemrum, hvilket betyder lange ventetider.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Grøn trafik i Nordsjælland skal løse trængselsproblemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Grøn trafik i Nordsjælland skal løse trængselsproblemer
Debat - 04. marts 2019 kl. 07:33
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Lucas Antonio Madsen, Lise Müller, Dorte Nørbo, Trine Torp og Anna Ockelmann, folketingskandidater (SF), Nordsjælland

Den eneste holdbare og bæredygtige vej til at løse trængselsproblemerne ind mod København er at investere konsekvent i vores kollektive trafik. Udvidelse eller anlæg af ring- og motorveje kan ikke løse trængslen. Tværtimod ved vi, at flere vil vælge bilen til, og vejene dermed atter sande til. Vi ender altså hurtigt med samme trængselsproblem, men blot med mere udledning af CO2.

SF Nordsjælland vil derfor kæmpe for bedre kollektive trafikforbindelser i hele Nordsjælland.

Det skal være let tilgængeligt at tage kollektiv transport til uddannelse, arbejde og sygehus, uanset om du bor i Hundested, Holløse eller Helsingør.

SF's vision er at skabe flere, hurtigere og mere stabile forbindelser med offentlig transport. Flere skal vælge bilen fra, både af hensyn til trængsel og klima, og vi skal gøre den kollektive transport så anerkendt, at den kan bruges som nyttig arbejdstid, i stedet for spildte timer i bilkøen ind mod København.

Lokale busser
Busserne er vigtige. Vi skal sikre flere lokale og flere tværgående busser, der hvor der mangler togforbindelser, og vi skal lave busbaner og lade bussen komme først på de strækninger, hvor køen er værst.

Vi skal have en stabil kystbane med højere frekvens, større punktlighed og standsning på flere stationer ved at omlægge til S-tog fra Østerport til Helsingør. Det giver bedre præcision og en lille rejsetidsgevinst. S-toget kunne f.eks. forbindes til Frederikssundbanen.

Lokalbanerne fra Tisvildeleje, Gilleleje og Helsingør skal kunne køre igennem på Hillerød Station, så man nemt kan komme direkte til sygehuset ved Favrholm, hvor også S-toget får station. Det giver mulighed for 10 minutters drift Helsinge - Hillerød - Favrholm, med mulighed for at fortsætte til Frederiksværk og Hundested. Samtidig skal især Helsingør-Favrholm køre hurtigere. Vi skal have ægte 10-minutters drift til og fra Frederikssund og ikke som I dag, hvor toget afgår fra Frederikssund med enten 18 eller to minutters mellemrum, hvilket betyder lange ventetider.

Regeringens hovedstadsudspil lægger op til at bygge ny motorvej i Ring 5, gennemtvinge regionale busnedlæggelser, stoppe udbedringer af flaskehalse i S-togsystemet eller udsætte beslutninger om kollektive investeringer. Dermed svigter regeringens politik både den kollektive trafik og bilisterne, som efterlades i håbløse vejkøer.

I stedet skal vi have sat gang i omstillingen af kollektiv transport. Men det sker kun, hvis vi får valgt politikere ind i Folketinget, som skaber langsigtede løsninger på Nordsjællands trængselsproblemer og som har politisk vilje til at investere konsekvent i de fælles, langsigtede trafikløsninger, som vil gavne os alle i Nordsjælland