19. september 2020
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gør flyrejser »grønne« - det koster ikke alverden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gør flyrejser »grønne« - det koster ikke alverden
Debat - 24. januar 2020 kl. 23:08
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Aksel Hauge Pedersen
Civilingeniør Kildetoften 11, Uvelse

Med henvisning til klimaeffekten taler alle om nødvendigheden af, at vi begrænser udledningen af CO2 fra den persontransport, som er en af hovedhjørnestenene i det samfund, vi har i dag. Hvordan vi klimamæssigt fremover skal håndtere den land- og søbaserede transport, har vi nogenlunde styr på. Godt nok udledes der herfra endnu meget CO2, men vi kender løsningerne. Overgang til »grøn« el eller et eller andet »grønt« brændstof, flydende eller gasformigt, til afløsning af diesel, benzin og naturgas - og omstillingen er på vej. Men hvad med flytrafikken?

Adspurgt vil de fleste gerne betale nogle få hundrede kroner mere i afgift for en flybillet, men hvad så? Pengene skæpper i de offentlige kasser, lidt færre flyver, men den positive klimaeffekt vil være begrænset og alene have baggrund i nogle få færre fly.

Kan det så overhovedet lade sig gøre at flyve »grønt«? Der skal jo en del batterier med »grøn« strøm til at trække en jumbojet i luften, og den løsning er da heller ikke umiddelbart realistisk. »Grønt« brændstof til luftfart vil på kort og mellemlangt sigt nødvendigvis være et flydende brændsel på linje med det eksisterende fossilt baserede jet-fuel (kerosin). Men bliver det da ikke voldsomt dyrt, og kan man i dag overhovedet producere en »grøn« substitut til jet-fuel?

Flybrændstof af palmeolie
Det kan man, og det bliver allerede gjort. Helt tilbage i 2008 testede Virgin Atlantic et flybrændstof produceret af palmeolie (bababassu oil) og olie fra kokosnødder. På de lidt mere hjemlige breddegrader har også Neste OY, et finsk selskab med en fortid specielt inden for olieraffineringssektoren, de sidste 10 år produceret et »grønt« brændsel til forsøg med fly. Mange flyselskaber har deltaget i disse forsøg herunder også selskaber som SAS, KLM og Lufthansa.

Produktet fremstilles primært af affaldsfedt og vegetabilske olier, og inklusive energiforbruget til produktion og fremstilling giver anvendelsen heraf som jet-fuel en 80 procent besparelse i CO2-emission. I dag producerer man 100000 tons/år, men fra 2022 vil denne produktion øges til en million tons/år, hvilket i store træk svarer til alt det flybrændstof, der tankes i Danmark på et år.

December 2019 indgik flyselskabet KLM en aftale med Neste Oy om, at KLM-fly ud fra Amsterdam fremover skulle gøre brug af dette nye »grønne« jetfuel. Endvidere opfører Neste Oy i Holland et nyt raffinaderi, der fra 2022 vil forsyne KLM med yderligere 75.000 tons grønt jetfuel/år. På kort sigt kan 50 procent iblandes det traditionelle flybrændstof, men på længere sigt er det hensigten at øge denne delmængde.

Dansk forskning i teknologier til produktion af grønne brændstoffer til flyindustrien er godt på vej. I et nyligt feasibility study fra 2019, udført af Niras, SDU og NISA, påvises, hvorledes brint (produceret ud fra vindkraft) kombineret med CO2 og methan fra biogas, eller med CO2 og methan fra biomasse og affaldsprodukter, og endelig på længere sigt med CO2 generet fra atmosfærens CO2 - kan producere et flydende »grønt« brændsel til flyindustrien. De angivne teknologier udvikles fortsat, men angives at være kommercielle inden for en tidshorisont på 5-10 år.

Hvad angår prisen for »grønt« jetfuel taler vi om en udgift for det grønne brændstof, der er to-fire gange prisen på det fossilt baserede flybrændstof. Til orientering koster almindelig fossilt baseret jetfuel i dag ca 3,5 kr./l (og der er ikke afgift på). Men hvad vil overgang til »grønt« brændsel så betyde for prisen på min flybillet?

Ifølge SAS forbruges der 0,02-0,04 liter jetfuel per flysæde. Regnestykket er herefter meget enkelt. En tur/retur rejse til f.eks. Paris er på ca 2000 km med et brændstofforbrug på 0,03 l/km/flysæde altså 60 liter jetfuel/sæde. Med andre ord en fueludgift på 60x3,5 kr = 210 kr./flysæde for denne rejse. Med et »grønt« brændsel vil rejsens fuel-udgift alt andet lige øges til 420-840 kr. Altså en merpris på 210-630 kr./ flysæde for europæiske rejser - hvilket her er prisen for en »grøn« klimabevidsthed. Nu er alle fly jo ikke altid fyldt helt op - og de tomme sæder »forbruger« jo også brændstof, men alligevel er merprisen for det helt »grønne« fly inden for en grænse, der er acceptabel også for menigmands pengepung.

Lad os gå klimavejen
Lad os derfor gå klimavejen og kræve, at alle fly anvender »grønt« brændsel. Så kan alle »klimatosserne« og vi andre, der også kerer os om miljøet, flyve videre med rigtig god klimabevidsthed. Det er teknisk muligt og koster ikke en »bondegård« - nu mangler alene den politisk vilje til at stille kravet om »grøn« jet-fuel til flyselskaber/lufthavne. Et krav, der i første omgang kunne håndteres som et iblandingskrav, hvilket burde indføres umiddelbart, da der som tidligere nævnt allerede er en stor produktion af det grønne flybrændsel. På sigt som et politisk krav om 100 procent grønt flybrændstof, når produktionen heraf inden for en tidshorisont på måske 10 år vil være realistisk.

Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?