8. marts 2021
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gevinsterne kan ikke overvurderes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gevinsterne kan ikke overvurderes
Debat - 17. februar 2021 kl. 14:58

Trafik & sundhed

Af Arne Lund
Langebjergvej 260A

Humlebæk

Venstre tilsluttede sig i 2020 regeringens målsætning om en reduktion af CO2-udslippet med 70 procent inden 2030. Ved lovens behandling sagde klimaordfører Tommy Ahlers bl.a., »...at vi under ingen omstændigheder kan gå på kompromis med 70 pct.-målsætningen...lad os komme i gang med den grønne omstilling.«

Siden har Venstres politikere gjort, hvad de kunne for at dementere Ahlers. Det gælder bl.a. politisk ordfører Sophie Løhde og Egedals borgmester Karsten Søndergård, der 8/2 forlanger, at nu skal motorvejen til Frederikssund bygges. Dagligt spilder bilisterne angiveligt 6000 timer på at holde i kø. Og desuden giver Vejdirektoratet den en høj samfundsmæssige forrentning.

Løhde og Søndergaard mener, at »VVM-undersøgelsen er krystalklar.« VVM-underøgelser er en formssag. Endnu er det ikke sket, at en VVM-rapport har standset et eneste vejprojektet, uanset hvor miljøbelastende det end er.

Ingen trængsel
Løhde og Søndergård ser bort fra, at der ingen trængsel er Ballerup-Frederikssund, hverken i 2019 eller i 2030, selvom trafikken stiger så meget ,som det forventes. Det fremgår af »Statsvejnettet 2020,« at belastningsgraden er under 70 procent i den værste myldretime.

Når Vejdirektoratet beregner, hvor mange bilister der holder i kø, eller kører langsomt, så sker det ud fra, hvor hurtigt de kunne komme frem, hvis de kørte med højest tilladte fart. Det er selvfølgelig til stor skade for miljøet, at så få mennesker tilgodeses i og med, at der i hver bil sidder 1,05 person.

Endvidere ses bort fra, at Vejdirektoratet år for år indregner lavere priser på biler og drivmidler, mens taksterne i den kollektive trafik stiger i takt med det faldende passagertal.

Løhde og Søndergaard ignorerer, at en ny motorvej forstærker presset mod Storkøbenhavn, suger passagerer fra S-banen og undergraver 70 procent-målsætningen.

Andre under pres
Andre sektorer er under pres: Flere elever i skoleklasserne, færre ansatte på hospitaler og plejehjem til flere patienter og beboere, og den kollektive trafik er med Venstres hjælp forringet. Når det drejer sig om bilisterne, så er der imidlertid ingen grænser, for hvor langt Venstre vil strække sig og forkæle dem med masser af asfalt over det ganske land.

Alternativet til en Frederikssundsmotorvej er udbygning af S-banen med fem minutters-drift, anlæg af 1-2 overhalingsspor, og et finmasket net af busser, der bringer folk til/fra stationerne.

Hertil kommer nødvendigheden af at få langt flere op på cyklen. Afstandene er korte, så det skulle ikke være noget problem for de 47 procent af alle pendlere, der har under 10 km til arbejde eller undervisning. Gevinsterne for folkesundheden kan ikke overvurderes - men også det ser Løhde og Søndergård bort fra.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?