29. september 2021
Indvielse af den nye station i Glumsø. Desværre bliver togturen fra Næstved til København langt fra så hurtig, som Næstved-borgerne var stillet i udsigt, skriver John Axelsen.
Indvielse af den nye station i Glumsø. Desværre bliver togturen fra Næstved til København langt fra så hurtig, som Næstved-borgerne var stillet i udsigt, skriver John Axelsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fremtidens togdrift: En skandale på vej?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fremtidens togdrift: En skandale på vej?
Debat - 20. august 2021 kl. 08:55
Af John Axelsen, medlem af bestyrelsen i Næstved Pendlerklub.

Som fast togpendler mellem Næstved og København var det svært at få armene ned tilbage i januar 2014, hvor togfonden blev annonceret med investering af 28,5 milliarder kroner i dansk jernbane.

Fremtiden så lys ud med løfte om en rejsetid fra Næstved til Københavns Hovedbanegård på bare 34 minutter. Det er sidenhen justeret mange gange i den forkerte retning. Nu i 2021 og mange milliarder senere, er rejsetiden 52 minutter. I 2013 var den 49.

Store visioner om lynhurtig togdrift næsten helt uden forsinkelser har været guleroden foran pendlerne, der skulle kompensere for sporarbejde og længere rejsetid gennem flere år. Jeg husker tydeligt Magnus Heunickes begejstring over kørsel med 250 km/timen på den nye jernbane - begejstringen var vel omtrent den samme som ved præsentationen af togfonden. Visioner og forhåbninger er altid dejlige. Desværre er virkeligheden en anden. Vi kommer ikke til at køre 250 km/timen på den nye jernbane de første mange år.

Udskiftningen af signaler i hele landet skulle oprindeligt have været færdig i år. Igen og igen er den udskudt, og nu hedder datoen et sted omkring 2030 i flere medier, før udskiftningen er fuldt implementeret. Til gengæld er den blevet fordyret med flere milliarder.

Desværre er der forsat udfordringer, hvilket betyder togbusser i alle retninger fra Næstved omkring to uger fra slutningen af august. Dette efter hele otte måneder med sporarbejde sidste år.

Det er fuldstændig uacceptabelt og meget tankevækkende, at Banedanmark igennem mange år blot er blevet større og større - alt imens problemerne vokser.

Det nye ERTMS-signalsystem er nu fuldt implementeret på jernbanen mellem Roskilde og Næstved. Vi er lovet flere tog til tiden og færre forsinkelser senest af vores transportminister for få dage siden. Alligevel er flere afgange aflyst i dag på grund af signalproblemer, og stabiliteten af togdriften med det nye ERTMS-system virker uændret. Det var forventningen, at op mod 80 procent af forsinkelserne skabt af signalfejl ville forsvinde. Det bliver spændende at følge, hvordan virkeligheden ender, når signaler lægges om mellem Næstved og Ringsted.

Man kan undres over, at der tilsyneladende ikke er nogen konsekvens af de utallige forsinkelser og større forbrug. Alt imens søger pendlerne over i bil eller flytter fra Næstved i frustration og bristede forventninger.

Næstved er en kommune fuld af pendlere. Hvor er vores lokale politikere?

Stemmer du til kommunalvalget i år?