18. august 2019
Roskilde Stift holder landemode, og kl. 9.45 vil alle præsterne komme gående i fuld ornat inden gudstjenesten i Roskilde Domkirke.
gallery icon

Se billedserie

Roskilde Stift holder landemode, og kl. 9.45 vil alle præsterne komme gående i fuld ornat inden gudstjenesten i Roskilde Domkirke.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Folkekirke, fup og fidus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folkekirke, fup og fidus
Debat - 16. januar 2019 kl. 22:10
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Folkekirken

Af Chr. Lindtner mag.art. & dr.phil.

Tovesvej 6, Nærum

Med biskopperne i spidsen taler præsterne som regel med to tunger. I kirken prædiker præsten om et barn, der blev født i Betlehem, som kunne gå på vandet, flyve op i luften osv. Hans mor var jomfru og han selv stod op fra de døde, m.m.

Læser man teologi på universitetet, fortæller »videnskabelige teologer«, at det slet ikke passer, hvad præsten prædiker! I en lille bog, som teologilektor Kasper Bro Larsen netop har udsendt under Aarhus Universitets auspicier, lærer vi, at Jesus nok ikke blev født i Betlehem, men i Nazaret, og at næsten alle de ting der ellers fortælles om ham i kirken, er opfundet af hans fantasifulde disciple senere hen.

Selvom vor eneste kilde, evangelisterne, er helt upålidelige vidner, så har lektor Larsen alligevel den frækhed at påstå, at Jesu korsfæstelse er en historisk realitet.

Men med denne påstand føres læseren bag lyset, idet universitetsteologer efterhånden godt ved, at det er en religionshistorisk kendsgerning, at vore upålidelige evangelister har stjålet historien om korsfæstelsen fra forskellige buddhistiske kilder, som enhver nu kan opspore på nettet. Og når det gælder dåb, nadver, lignelser m.m., er der påviseligt også tale om evangeliske tyvekoster. Således afløses fup i kirken af fidus på universitetet. Den videnskabelige teologis hovedopgave er således at uddanne præster til at fortælle historier, der ikke passer, dvs. til at blive hyklere. Frygten for, at tomme kirker medfører tomme teologlommer, er stor.

Da Georg Brandes i 1925 hævdede, at Jesus blot var fri fantasi, blev han mødt af et teologisk raseri, der endnu ikke har lagt sig. At Jesus aldrig har eksisteret, er jo ensbetydende med, at teologi må nedlægges som universitetsfag. Man ansætter jo ikke mange hundrede teologer til at behage sig i futile fantasistudier. Når teologer derfor fastholder »en historisk Jesus«, betyder det blot, at de kæmper for deres faste stillinger. En historisk Jesus er universitetsteologiens daglige brød, om han nu er en terrorist, en tosset rabbiner, en stratenrøver med storhedsvanvid eller hvad.

Christian 7. foreslog i et lyst øjeblik, at kirkerne blev omdannet til kornkamre, og var Struensee ikke blevet henrettet på Østre Fælled april 1772, så havde han måske haft held til at få bortvist teologien fra universitetet, hvor dette svindelfirma overhovedet ikke hører hjemme. Teologerne åndede lettet op, da den udmærkede mand blev parteret på fælleden.

Netop nu oplyser folkekirken.dk, at biskopperne har været samlet til det første af årets tre møder, hvor der skal snakkes om samarbejde, sorg, dannelse, og om at tage et kik på folkekirkens kommunikation. Snak, snak, snak.

For mig er det en kilde til megen sorg, at danske biskopper savner den dannelse, der skal til for redeligt at erindre befolkningen om at historien har gentaget sig: Christian 3. afskedigede jo de katolske biskopper idet deres loyalitet over for riget kunne ligge på rumpen af en flue. Den moderne universitetsteologi er en udklækningsanstalt for statsfinansieret fup og fidus i største stil.

Skal folkekirken overleve, må evangeliske menneskefluer snarest se at få rettet op på misforholdene.