5. august 2021
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fokus på den gode sagsbehandling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fokus på den gode sagsbehandling
Debat - 29. juni 2021 kl. 09:10

Dig og systemet
Af Tina Nør Langager,

formand for
Ergoterapeutforeningen, og Mads Bilstrup,

formand for Dansk
Socialrådgiverforening

For nylig landede regeringen og kommunerne årets økonomiaftale. Og lige så kedeligt, som det kan lyde, lige så vigtigt er det for vores nære velfærd.

Forud havde Kommunernes Landsforening (KL) meldt klart ud. KL mener ikke selv, at kommunerne har mulighed for at levere den kvalitet i ydelserne, som man mener er nødvendig for borgeren med den nuværende økonomi. Derfor havde KL bedt regeringen om hele 5,5 milliarder kroner til at løfte socialområdet. Vi har stor respekt for KL's ærlige budskab. 5,5 milliarder er mange penge. Men problemerne er også mange, og det er på tide, at der sker en reel forbedring for mennesker med handicap.

Alt for mange mennesker med handicap kæmper en kamp med lange ventetider, mangel på tillid til systemet, afslag og sager, der bliver omgjort på grund af klager. Det er en urimelig belastning oven i hverdagen med handicap. Derfor var det også en stor skuffelse at se, at socialområdet ikke fik flere penge med økonomiaftalen. I spændet mellem kommunens stramme økonomi og borgerens behov sidder en sagsbehandler. Blandt andet ergoterapeuter og socialrådgivere. Vi kender vores medlemmer. De er dygtige, og de knokler alle sammen for at gøre det så godt, som rammerne overhovedet tillader det. De er gået ind i deres job for at hjælpe borgere, der har brug for hjælp - for at gøre en forskel.

Men rammerne for den gode sagsbehandling kan og skal blive bedre. Sagsbunkerne tårner sig op, og tiden slår ikke til. Det giver utilfredsstillende arbejdsvilkår for sagsbehandleren, og det går ud over borgeren, som føler sig svigtet af systemet. Myndighedsarbejde er relationsarbejde. Derfor skal rammerne også være til stede for, at man kan opbygge et godt samarbejde og et tillidsfuldt forhold mellem borger og sagsbehandler. Til gavn for borgeren.

Derfor foreslår vi:
1. Et loft over antallet af sager pr. sagsbehandler, så sagsbehandleren har tid til at møde det enkelte menneske og se dets behov. Der skal også være tid til at sætte sagsbehandlerens faglighed tilstrækkeligt i spil med individuel rådgivning og vejledning, hvis borgeren får et afslag på et ønske. Borgerens problem forsvinder ikke af, at man siger nej.

2. Mere ensartede ydelser. Det giver ikke mening, at kommunernes serviceniveauer er vidt forskellige, og det er svært at forklare og forsvare overfor borgeren.

3. Kortere ventetider. Det går ud over borgeren og tilliden mellem borgeren og systemet, at man ikke kan imødekomme borgerens behov, når behovet er der.

4. Proaktiv og forebyggende indsats på handicapområdet. Ikke alt kan forudses. Men mange livsovergange og forværringer i sygdom er kendt på forhånd. Der skal man være på forkant sammen med borgerne, så borgerne kan mærke, at systemet arbejder for dem og ikke mod dem.

5. Fleksible løsninger i overgangen mellem kommuner og regioner (for eksempel fra hospital til eget hjem). Borgeren må ikke ende som kastebold.

Der kom ikke penge i økonomiaftalen i år, men KL's klare budskab står der stadig sort på hvidt. Der er brug for flere penge på handicap- området, og der er brug for flere kollegaer og mere ensretning i sagsbehandlingen. Kun på den måde kan vi opbygge det tillidsfulde forhold mellem borger og sagsbehandler, som er så vigtigt. Både for sagsbehandleren og for borgeren.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?