25. november 2020
dddd
gallery icon

Se billedserie

dddd
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Femern gør os for alvor rigtigt internationale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Femern gør os for alvor rigtigt internationale
Debat - 12. november 2020 kl. 13:18

Af Svend Erik Hovmand Tidligere minister

Seniorrådgiver, Femern A/S

Nu er det endelig helt sikkert: Med afgørelsen i Leipzig får vi en ny, direkte forbindelse over Østersøen. Og det er ikke alene en forbindelse mellem Lolland-Falster og Slesvig-Holsten. Det er også en forbindelse mellem Danmark og Tyskland, ja, mellem Skandinavien og Centraleuropa.

Det er en ny pulsåre i Europa, der for alvor placerer os på det internationale landkort. Både i byggeperioden, og når det hele tages i brug om godt otte år. Det en drøm, der går i opfyldelse.

Den samlede udgift for verdens længste sænketunnel på 18 kilometer vil være 52,6 milliarder kroner. Hertil kommer forbindelsen fra Rødby til Ringsted, som koster over ni milliarder kroner. Men det er heldigvis ikke skatteyderne, som må til lommerne. Det hele skal nemlig betales gennem brugerbetaling ved betalingsanlægget i Rødbyhavn. Og da tyskerne og svenskerne er de fleste, kommer de også til at betale det meste.

Planer i 1800-tallet
Allerede i 1800-tallet var der planer om en forbindelse fra Hamborg via Rødby til København. Men det blev ikke til noget på grund af pengemangel. Først da Hitler så en mulighed for at få sin krigsmaskine op til Skandinavien, kom der gang i planerne for en autobahn fra Rødbyhavn og nordpå. Men også dette projekt blev ramt af pengemangel. Da man havde gravet vejkassen ud og lagt grus på fra Rødbyhavn til Guldborg, var der ikke flere penge. Og efter krigens afslutning var der naturligvis heller ikke den store interesse for at styrke forbindelsen til Tyskland.

For os, der var børn dengang, var det spændende at lege i »verdens længste grusbunke«. Og mon ikke vi også fantaserede os til en forbindelse over Østersøen. Men først i midten af 50'erne kom der vejbelægning på vores grusbunke og nye havnean læg i Rødbyhavn og Puttgarden. »Fugleflugtslinien« blev indviet i 1966 af den danske konge og den vesttyske præsident.

Men interessen for en fast forbindelse over Østersøen voksede. Tidligere industriminister Niels Vilhjelm blev af Storstrøms Amt sat i spidsen for en komité, der skulle arbejde for en fast forbindelse. Jeg blev medlem og senere formand for komiteen og for Femern Belt Development, efter at have sagt farvel til 35 år i Folketinget.

Komiteen sammensatte vi med repræsentanter for begge sider af Østersøen. Det var arbejdsmarkedets parter, uddannelser, kommuner, regioner samt turist- og miljøorganisationer.

»Den mentale bro«
Vi begyndte at arbejde for »den mentale bro«. Som skatteminister havde jeg nemlig lært, at den mentale forbindelse faktisk er lige så vigtig som den fysiske. Da vi byggede Øresundsforbindelsen, var der kun ringe interesse for dem »på den anden side«, og trafikken var meget ringe de første år. Men så fik vi etableret et samarbejde mellem virksomheder og uddannelser. Jeg lavede en skatteaftale med svenskerne, som betød, at danskere kunne bosætte sig på den anden side, og mange unge svenskere tog job i Danmark.

I dag er der over 20.000 mennesker, der bruger den forbindelse hver dag.

Efter dommen i Leipzig kan vi roligt sige, at vi har et grundlag at bygge på. Mentalt er vi mere forberedte. Ikke mindst for erhvervslivet vil det have stor betydning.

Om kort tid vil Rødbyhavn og nærmeste omegn summe af folk fra mange lande i færd med at færdiggøre den nye havn og opføre de store produktionshaller, som skal levere tunnelrørene.

Godt forberedt
Men heldigvis har mange store og små danske virksomheder fra Sjælland og Lolland-Falster også for længst forberedt sig på milliardprojekterne. Erhvervsorganisationerne, som har gjort en stor indsats, har fået flere midler at arbejde med, og de mener, at henved 100 virksomheder er parate til at være med.

De internationale konsortier, som allerede har indgået kontrakter med Femern A/S, er i fuld gang med forberedelserne - herunder at etablere kontakter med danske og tyske underleverandører.

Der bliver opført en hel lille by af arbejderboliger for de henved 4000 »tunnelbisser«, som i løbet af perioden skal arbejde direkte på projektet. Men her ud over vil der være et tilsvarende antal, som vil være beskæftiget indirekte i underleverandørvirksomhederne i byggeperioden.

Erfaringerne fra forbindelsen over Den Engelske Kanal viser også, at den vækst, som projektet fører med sig, først og fremmest kommer der, hvor man arbejder mest med mulighederne.

Nu har vi vores livs chance. Femern gør os for alvor internationale. Nu gælder det om at få det bedste ud af de nye muligheder.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?