15. juni 2021
Jens Wollesen   SJ-MEDIER
gallery icon

Se billedserie

Foto: Jens Wollesen SJ-MEDIER
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Femern Bælt-forbindelsen - et projekt med store perspektiver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Femern Bælt-forbindelsen - et projekt med store perspektiver
Debat - 10. juni 2021 kl. 11:30

Af Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri, og Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune og formand for Femern Belt Development

Femern Bælt-forbindelsen er ikke alene et job- og vækstskabende infrastrukturprojekt med stor betydning for fremtidens transport i både Danmark og det øvrige Europa. Projektet rummer i sig yderligere en palet af muligheder med vidtrækkende perspektiver ikke mindst for miljøet og den grønne omstilling.

Det er glædeligt, at regeringen i sin plan »Danmark fremad - infrastrukturplan 2035« lægger op til at bevare tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn udover Femern Bælt-projektets anlægsperiode som produktionssted for elementer til kommende store danske infrastrukturprojekter som havne- tunnelen i København, Kattegat-forbindelsen, Als-Fyn forbindelsen og måske også de kommende energi-øer.

Fabrikken har også mulighed for at gøre sig gældende i forhold til udenlandske infrastrukturprojekter.

En permanent fabrik vil medvirke til at gøre disse anlægsprojekter billigere, fordi der ikke skal etableres nye produktionsfaciliteter.

Hertil kommer den enorme betydning for beskæftigelsen på Lolland, hvor projektet også vil tiltrække ingeniører, forskere og andre universitetsuddannede fra både ind- og udland.

Udviklingen sikret
Alt dette vil sikre landsdelens fortsatte udvikling, og der skabes en vækstbølge, som ruller op over Falster og Sydsjælland, ind over Langeland og Sydfyn. De betydelige gevinster af en varig tunnelelementfabrik er åbenlyse, men perspektiverne rækker endnu længere. I anlægsfasen baseres Femern Bælt-projektet på grønne løsninger og energieffektivitet, og målet er at gøre projektet så CO2-neutralt som muligt.

Tunnelen får sin egen transformatorstation, der skal levere grøn strøm til togdriften og til de elektriske installationer som udluftning og belysning samt til et nærliggende anlæg med ladestationer til elektrificeret vejtransport.

Tunnelen skal bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren.

På Lolland produceres i dag otte gange mere grøn strøm, end der forbruges, og Lollands position som grøn energi-ø udgør en vigtig brik i Danmarks grønne omstilling. Og netop derfor er det oplagt, at denne overskudsproduktion af grøn energi anvendes til at producere fremtidens grønne infrastruktur på Lolland.

I hele anlægsperioden vil der omkring fabrikken blive oparbejdet betydelig ny viden og know-how om bl.a. energieffektivitet og grønne løsninger, som styrker danske virksomheders position i forhold til fremtidens store internationale infrastrukturprojekter.

En permanent tunnelelementfabrik kan derfor blive et teknologisk kraftcenter, hvor danske og tyske interessenter tiltrækker og skaber verdensledende grønne virksomheder indenfor mega-infrastrukturprojekter med fokus på grøn beton, grønne løsninger samt grøn energi- og vandanvendelse.

Det er heller ikke svært at forestille sig anlægshavnen og fabriksanlægget som produktionssted for fremtidens havvindmøller.

Turbo på eksporten
Ambitionen må være i kraft af et samarbejde mellem offentlige og private virksomheder at blive verdensledende inden for bæredygtigt byggeri samt drift og vedligeholdelse af mega-infrastrukturprojekter. Det vil sætte turbo på eksporten af grøn viden samt grønne produkter og løsninger.

Lolland var engang kendt for sit skibsværft. I fremtiden kan Lolland, Region Sjælland og Danmark blive kendt som det sted i Europa, hvor der bygges infrastrukturprojekter og leveres teknologisk viden i verdensklasse.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?