13. juni 2021
Helhedsoplevelsen for vores gæster omfatter en god lokal infrastruktur - med børne- og cykelvenlige transportmuligheder ud i Moder Natur. Ud i den store nationalpark. Ud i det lille lokalsamfund. Gæsterne skal fristes med lokale produkter i gårdbutikker. Kongelige oplevelser på slotte og klostre. Og de skal få lyst til at blive så længe, at de får brug for en overnatning eller tre - og gerne all-inclusiv, skriver Annette Sørensen. Foto: Hillerød Kommune og Mette Jonson
gallery icon

Se billedserie

Helhedsoplevelsen for vores gæster omfatter en god lokal infrastruktur - med børne- og cykelvenlige transportmuligheder ud i Moder Natur. Ud i den store nationalpark. Ud i det lille lokalsamfund. Gæsterne skal fristes med lokale produkter i gårdbutikker. Kongelige oplevelser på slotte og klostre. Og de skal få lyst til at blive så længe, at de får brug for en overnatning eller tre - og gerne all-inclusiv, skriver Annette Sørensen. Foto: Hillerød Kommune og Mette Jonson
Foto: Mette Jonson
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Er natur (bare) naturlig?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er natur (bare) naturlig?
Debat - 04. juni 2021 kl. 08:19

Af Annette Sørensen, direktør, VisitNordsjælland

Aldrig før har naturen haft så godt fat i os danskere. Vi er blevet vilde med vilje. Vi bruger naturen rekreativt som aldrig før. Naturen er blevet en naturlig del af rigtig manges liv. Og en af udfordringerne for turist- og oplevelseserhvervet bliver at fastholde interessen for et mere naturligt liv. For at holde ferie herhjemme. For fremtiden. Og forhåbentlig også at få besøg af rigtig mange udenlandske gæster. Eller i det mindste bare flere jyder. I en forhåbentlig ikke alt for fjern fremtid.

Nationalpark Kongernes Nordsjælland er et rigtigt godt fundament for at skabe fremtidens grønne og naturlige værditilbud til vores gæster. »Jamen, er vi så ikke nået i mål,« kunne vi forledes til at tænke. Men nej! Naturen er fuld af oplevelser. Og mange af dem er gratis. Det kan vi i turisterhvervet bare ikke leve af. Og heldigvis er det heller ikke - kun - gratis glæder, gæsterne efterspørger.

Gratis glæder er nemlig kun den halve sandhed, når det gælder gæsternes forventninger til naturoplevelser. De ved det bare ikke altid selv. Vi skal tænke i gæstens helhedsoplevelse. De skal have (mulighed for at vælge) en tre-i-ener. En tre-i-ener er i vores verden en oplevelse (i naturen eller på en attraktion), en overnatning og et måltid mad. Tre aktører i én oplevelse.

Børnevenlige bakker
Familien ved Arresø kunne måske godt tænkes at have tid - og råd - til en ridetur på børnevenlige nordbakker eller et minikursus i at stege fisk over bål, når madkurven med de hjemmesmurte madder er tom. De to veninder ved Esrum Kloster kunne måske godt tænke sig en tur i spa med cocktails og et let måltid efter vandreturen. Og gad vide om gutterne på cykel ikke ville sætte pris på en overnatning og kortspil ved pejsen, mens mandehørmen får fuld lue for en enkelt aften. Og hvis den lokale cykelsmed har en god næse for forretning, tilbydes gutterne naturligvis full service-eftersyn af cyklerne, mens de hygger sig. Så de næste morgen efter en solid morgenmad vender hjem til konen eller kæresten - med en toptunet cykel, så den er klar til næste oplevelse, uden at de selv skal have kædeolie på fingrene. Vi tror det. Og det er vores pligt at udvikle og markedsføre disse tilbud.

Vi har i den seneste tid lært nye ord som samfundssind, hudsult og wuhanshakes. Mere af nød end af lyst. Hvad hvis vi byggede videre på den tendens og viste lokalsamfundssind? Udviklede lokal glamping? Tilbød lokal hudpleje og havtorneshakes?

Vi skal i erhvervet udvikle os sammen - og hver for sig. Vi skal gøre det, som Googles udviklingsafdeling kalder »X - the Moonshot Factory«, der ikke tænker i blot at gøre det 10 procent bedre - men i at gøre det 10 gange så godt. For når vi tænker i 10 gange så godt, får vi de helt store idéer. Fordi vi kun ved at være helt på tæerne kan redefinere erhvervet. Vi skal turde fejle. Turde turde. Vi skal være lokale fabrikanter af oplevelser, som rækker helt til Månen. Vi skal række vores afsprittede hænder ud til vores naboer i erhvervet og skabe en perlerække af nye, banebrydende »tre-i-enere«, så både jyder og internationale gæster slet ikke kan holde sig væk.

Så familien ved Arresø ikke kører til Gardasøen næste år, veninderne ikke vælger den spanske camino som mål for pilgrimsrejsen i 2022, og gutterne på cyklerne ikke gearer op på planerne for at holde ferie i Sydeuropa, når kortkassen igen har penge nok til en drengetur.

Det kan vi gøre, hvis vi hver især tænker vores værditilbud til gæsterne ind i det store puslespil af oplevelser, vores gæster i det nordsjællandske forventer og fortjener. Så de kan få natur med natur på. Natur med kultur på. Og naturligvis kommer igen. Og igen.

Lokale produkter
Helhedsoplevelsen for vores gæster omfatter en god lokal infrastruktur - med børne- og cykelvenlige transportmuligheder ud i Moder Natur. Ud i den store nationalpark. Ud i det lille lokalsamfund. Gæsterne skal fristes med lokale produkter i gårdbutikker. Kongelige oplevelser på slotte og klostre. Og de skal få lyst til at blive så længe, at de får brug for en overnatning eller tre - og gerne all-inclusive. For selv om naturen kan meget, og selv om vi har en ny naturoplevelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland, består værdikæden i turismen også af markedsføring, events, overnatninger og bespisning, attraktioner og salg. Naturligvis!

Hvor langt tror du Danmark når ved EM