14. november 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Enestående behandling, tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Enestående behandling, tak
Opdateret 04. november 2019 kl. 16:58
Debat - 04. november 2019 kl. 14:14
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sundhedsvæsenet

Af Freddy Petersen

Dragevej 6, Jyllinge

Til oversygeplejersken

Den oplevelse jeg havde 15/10 som patient på skadestuen på Roskilde Sygehus, da jeg var blevet stukket af en hveps, var helt enestående. Jeg vil rette en stor ros til alt personale, som havde med mig at gøre fra modtagelse til hjemsendelse.

Det var lige fra min henvendelse i receptionen, som omgående bad mig gå til skadestue nr. 9, hvor sygeplejersken gjorde alt, hvad jeg tror, man kan - herunder indlagt drop, hvis jeg skulle gå i chok, indsprøjtet antihistramin - modangreb for hvepsestikkenes indsprøjtning af deres gift. De angreb mig fra deres hvepsebo i søkanten på min søns grund i Roskilde, hvor jeg var i gang med noget oprydning.

EKG-elektroder og fingersensor blev monteret for monitorering, og flere blodprøver blev taget af en læge, som besøgte mig sammen med en østrigsk lægestuderende, og senere kom en anden læge på besøg. Sygeplejersken observerede rødt hududslæt flere steder på min krop og arme - så den var god nok, der var cirkuleret hvepsegift rundt i min krop. Jeg havde det godt og vi havde en god snak om behandlingen.

Eter flere timer på stue 9 blev jeg med alt mit tøj i en plastikpose kørt op på en stue i observationsafdelingen af en venlig portør. Her blev jeg af sygeplejerske Susan Petersen taget i behandling/observation i mange timer - men der var også tid til aftensmad, tv og kaffe og kage. Det kunne ikke gøres bedre, og der var også tid til at falde i søvn. Jeg talte med Susan, for jeg havde besluttet, at jeg ville skrive dette brev. Susan udleverede også noget medicin til mig til de næste tre dage. Til slut kom lægen igen, og jeg fik besked om, at jeg ikke selv måtte køre hjem, så min kone og en af vore sønner hentede mig, så hun kunne køre vores bil hjem til os selv i Jyllinge.

Gode til at lytte
Jeg håber ikke, at jeg har glemt nogen for alle fortjener en stor tak fra mig. Det jeg oplevede var:

n Professionel faglighed
n God til at informere om, hvad der skulle ske og hvorfor

n God evne til at lytte og svare på spørgsmål, venlighed og evne til at skabe en behagelig atmosfære for mig. Jeg tror ikke, det kan gøres bedre.

Jeg har valgt at skrive dette brev med stor ros til personaler i mit seks timer effektive behandlingsforløb for hvepseangreb. Jeg skriver det også, fordi det vi læser i aviserne og hører på tv, er alt for negativt fokuseret på økonomi, herunder skat, store omkostninger til sundhedsvæsenet, nedskæringer, dårlig behandling, ventetider o. lign. Journalisterne skulle tage sig sammen og også en gang imellem skrive nogle historier om de gode oplevelser. Det hører så sandelig med til at beskrive, hvad der foregår på et hospital. Stor ris til pressen.