4. juni 2020
Det er nu byens detailhandel skal gøre det moderne og eksklusivt at handle i byens butikker frem for at handle på nettet, skriver Bruno Christensen.
gallery icon

Se billedserie

Det er nu byens detailhandel skal gøre det moderne og eksklusivt at handle i byens butikker frem for at handle på nettet, skriver Bruno Christensen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det er nu vi skal kæmpe for byens butikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er nu vi skal kæmpe for byens butikker
Debat - 12. maj 2020 kl. 14:37
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Bruno Christensen Detailhandelsekspert

Det er nu, byens detailhandel skal gøre det muligt med mere plads mellem reolerne, således at ingen kunder behøver at være i kontakt med hinanden.

Det er nu, byens detailhandel skal tilbyde udbringning af varer til de kunder, der måtte ønske det, eller i nogle tilfælde tilbyde kunderne at handle som drive-in.

Det er nu, byens detailhandel skal gøre det moderne og eksklusivt at handle i byens butikker frem for at handle på nettet. Det er nu, byens detailhandel skal samle alle byens erhvervsvirksomheder, kulturelle institutioner, banker og politikere om en fælles indsats for at fastholde byens position som en dynamisk handelsby.

Corona-nedlukningen af Danmark har ødelagt mangt og meget for os alle sammen. Men nu er tiden inde til, at vi skal videre, og derfor påhviler det byens politikere og de forskellige interessegrupper at udvise den fornødne handlekraft.

»Rigtige produkter« og »rigtige priser« er fortsat af største vigtighed for kunderne. Men som en følge af corona-virusset er der skabt en helt ny virkelighed for alle, hvor ordet frygt er blevet vigtigt, når det gælder om at bevæge sig rundt i områder, hvor der er mange mennesker.

Netop følelsen af frygt betyder, at detaillisterne må tænke nyt og anderledes omkringindretningen af butikkerne, således at den gode butiksoplevelse kan leves fuldt ud. Kampen om byens butikker skal forhindre butikslukninger i et omfang, der gør byen til en dårligere handelsby.

Mindre udvalg af varer
n Butikslukninger i byen betyder et mindre vareudvalg - færre valgmuligheder og mindre konkurrence om kunderne.

n Butikslukninger i byen vil betyde dårligere livskvalitet for byens borgere, og nye potentielle tilflyttere risikerer at fravælge byen grundet mangel på fysiske butikker.

n Butikslukninger i byen betyder færre annoncer i såvel lokalaviser som større dagblade. Der er tale om en udvikling, der i værste fald kan føre til lukning af aviserne, og derved vil byens borgere mangle et lokalt medie.

Det er ganske indlysende, at det vil være i alles interesse at få kunderne tilbage i de fysiske butikker, frem for at disse sidder hjemme og handler i danske eller udenlandske nethandelsvirksomheder.

Kampen for at bevare byens butikker bør være af største vigtighed for alle i byen. Men de første skridt skal tages af detaillisterne, der via deres handelsstands- eller cityforening får gang i dialogen med alle øvrige interessegrupper.

For nogle vil det blive betegnet som gammeldags at tale om en kamp mod nethandelen. For andre er der tale om en perspektivering af den nye fremtid.Corona har lært de fleste af os at sætte mere pris på det »gode liv«, og hvorfor skulle vi grundet corona opgive drømmen herom? Det »gode liv« i byen forudsætter tilstedeværelsen af fysiske butikker, cafe'er, restauranter samt kulturinstitutioner.

Ingen sammenligning
Danskernes indkøbskultur er meget forskellig fra den, vi finder i andre lande - eksempelvis Sverige, hvor indkøbsadfærden ikke er identisk med måden, vi handler på. Det tjener derfor intet formål at sammenligne med forbrugere i Kina eller Tyskland i relation til, hvorledes danske forbrugere vil reagere efter corona.

Vi er klar til fest i butikkerne - og vi vil fastholde og udvikle vore bymidter som steder, hvor vi alle mødes.

Kampen for at bevare de fysiske butikker er i overensstemmelse med de ønsker, der eksisterer hos unge mennesker overalt i den vestlige verden. Nok er de unge født ind i den digitale tidsalder, men mere end 80 procent af de unge ønsker at handle i de fysiske butikker.

Bruno Christensen har Siden 1977 forfatter til 22 bøger om detailhandel, salg, markedsføring og personlig udvikling.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?