20. januar 2021
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Vijay Chaudhury/Emil Helms/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Den grønne bil har en åben dør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den grønne bil har en åben dør
Debat - 14. december 2020 kl. 06:34

Af Christian Ibsen, direktør i Concito, Kirsten Jensen (S), bestyrelsesformand i Movia, Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden, Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland, Christina Krzyrosiak Hansen (R), borgmester i Holbæk Kommune, Tomas Breddam (S), borgmester i Roskilde Kommune, John Dyrby Paulsen (S), borgmester i Slagelse Kommune, Michael Ziegler (K), borgmester i Høje-Taastrup Kommune, Susanne Hejer, direktør for Arriva Tog, og Kasper Dam Mikkelsen, direktør og medstifter af NaboGO.

Præmissen for efterårets diskussion af elbiler er, at vi skal have flere biler, og de skal køre på el. Men er det en farbar vej, hvis man blot øger antallet af biler i Danmark?

Hvis vi kan få én ekstra person i alle personbiler, falder antallet af biler med næsten 50 procent. Ud over de oplagte effekter på CO2, luftforurening og tidsforbrug vil samkørsel give mere mobilitet, mindske behovet for parkeringspladser, og der bliver bedre plads til byliv og andre transportformer. Endelig kan samkørsel supplere kollektiv transport i områder, hvor der er langt mellem husene, f.eks. ved at give lift til nærmeste togstation eller stoppested.

Og vi er mange kommuner, regioner og trafikselskaber i hele landet, som allerede er i gang med at fremme samkørsel på uddannelsesinstitutioner, i virksomheder og i landsbyer. Et eksempel er Faaborg-Midtfyn Kommune, som startede med landsbyen Ferritslev. Her har man ikke så gode forbindelser med kollektiv transport, så mange kører bil. I oktober hørte borgerne om samkørsel og oprettede sig som brugere, der enten efterspørger eller tilbyder lift.

Færre biler i byerne
Nu udbyder nogle af Ferritslevs bilister lift, så der på hverdage er flere direkte »afgange« til Faaborg, Middelfart, Odense og Nyborg - med mulighed for at stå af og på undervejs. På den måde bliver landsbyens biler en slags mikrobusser, der skaber forbindelser på kryds og tværs af Fyn. En anden væsentlig gevinst er, at samkørsel på landet giver færre biler i byerne, i dette tilfælde bl.a. Odense.

Det er dog helt åbenlyst, at samkørsel ikke kan eller skal stå alene - det skal tænkes ind som en del af kollektiv transport, for så vil vi samlet set opnå et bedre alternativ til kørsel alene i egen bil. Her viser for eksempel trafikselskaber, at man hilser samkørsel velkommen med konkrete investeringer i samarbejde med en samkørselsudbyder, der har udviklet appen NaboGO til samkørsel i hverdagen, som supplement til den kollektive transport. Med andre ord: Når der er flere varer på hylderne i den kollektive transport, bliver det mindre presserende at købe egen bil - eller bil nummer to eller tre.

Ifølge Movias bestyrelsesformand Kirsten Jensen er mindre trængsel og grøn omstilling en hjørnesten i den mobilitetsplan, der er aftalt mellem Movia, kommunerne og regionerne på Sjælland. »For Movia er samkørsel derfor integreret i ambitionen om at skabe god mobilitet på hele Sjælland, så der er tilbud til de mange borgere, som ikke ejer en bil, og heller ikke bare kan købe en. At rejse effektivt og nemt sammen med andre er Movia meget optaget af«.

Hvordan når vi målet? Svaret er adfærd. Væk med tunnelsyn på bilejerskab, hæv blikket og vælg blandt de mange muligheder, som findes. Vi skal være mobilister, ikke bilister. Bilen må selvfølgelig gerne trille ud i myldretiden, men fyld sæderne op. Nogle gange kan bilen blive stående i garagen til fordel for et lift med én, som kører forbi og skal samme vej. På vejen hjem tager man måske en bus eller et tog i kombination med et lift til hjemadressen. I godt vejr er en elcykel måske en bedre løsning.

En af dem, der en gang imellem tager et samkørsels-lift den ene vej og kollektiv transport den anden, er Michael Suhm, som arbejder i Ballerup: »Jeg oprettede mig i appen som pendler, der søger lift. Og så fandt jeg ud af, at en af mine kolleger bor et stenkast fra mig i Roskilde, og han udbyder lift. Vi har kørt sammen mange gange til og fra arbejde. Det sparer jeg tid på, 25-40 minutter pr. vej, og så er det rart at kunne slappe lidt af«. Det er netop en central pointe, at bordet ikke fanger, når man kører sammen - man kan frit vælge mellem flere muligheder.

Virksomheder melder sig også på banen, for hvis kollegerne begynder at køre sammen til og fra arbejde, bliver arbejdspladsen naturligvis lettere tilgængelig. Og det er et godt budskab, når man skal tiltrække nye medarbejdere. Virksomhederne kan også mindske deres klimafodaftryk og få flere parkeringspladser.

Vaner er fastgroede og svære at rykke, så det er ikke en let sag at ændre vores hverdagstransport. Men Danmark er et godt sted at starte, for vi er meget digitaliserede. Kulturelt kan vi måle en høj grad af tillid til andre, hvilket gør det lettere at åbne bildøren for en, man ikke kender (endnu). Og der er god kollektiv transport, så der vil ofte være alternativer til samkørsel.

Lad os sammen hæve blikket og skabe rammer, der gør det nemt og enkelt, at flere rejser sammen. Vi er i hvert fald med på at gøre vores del af arbejdet.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?