11. december 2019
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: De første skridt på vej mod de 70 procent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De første skridt på vej mod de 70 procent
Debat - 14. november 2019 kl. 14:15
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Lars Aagaard Administrerende direktør Dansk Energi

Danmark har sat det vilde- ste klimamål i verden.

70 procent reduktion af vores CO2-udslip i 2030 i forhold til niveauet i 1990 er dét, vi kigger frem mod. Og det kan virke helt uoverskueligt. Som at spise en elefant. Eller at gå fra København til Cape Town.

Men enhver ved, at skal man spise en elefant, skal man gøre det i mindre bidder. Og en lang rejse begynder med det første skridt. Danmark har alle forudsætninger for at kunne klare både elefant og rejse:

Vi har verdens bedste elnet. Vi har vindmøller til havs og på land. Og vi har solceller. Vi har en energisektor, der næsten er omstillet fra sort til grøn - og vi har nye muligheder, der er til at gribe fat i her og nu. Vi kan tage den første bid og det første skridt allerede i dag.

Skal omstilles til grøn el
Lige for ligger transportsektoren, der stadig er altovervejende sort: 95 procent af alt det, der transporterer os og vores varer rundt, bevæger sig ved hjælp af fossilt brændstof. Teknologien til at sætte grøn strøm til personbilerne er til stede, elbilerne er i stort tal på vej på markedet - så nu skal vi sørge for, at bilejerne skifter fra sort til grønt. Vi skal sørge for, at du og jeg med sindsro kan købe en elbil, for vi ved, hvad vi køber, og vi ved, hvad den koster.

Lige nu er Folketingets partier i gang med at forhandle en finanslov for 2020, og hvad ville være mere naturligt end at forlænge afgiftsfritagelsen for el til biler - en fritagelse, der ellers udløber til nytår? Samtidig kunne man jo så indføre en grøn firmabilbeskatning og allerede nu fastholde den lave registreringsafgift på grønne biler flere år frem.

Det er en »no-brainer«, som det hedder på nudansk.

Men lave afgifter på elbiler gør det ikke alene. Uanset hvor billig en elbil er, og hvor stabile og lave afgifterne er, så køber man ikke én, hvis man er bekymret for, om den kan lades op. Og skal vi lade millioner af elbiler op med grøn strøm, så er der brug for ladestandere.

Derfor bliver elnettet helt centralt i den nære fremtid. Vi skal bruge grøn strøm, ikke bare til personbiler, men til hele transportsektoren og til varme. Det betyder, at elnettet skal transportere langt større mængder grøn strøm end nogensinde tidligere i historien.

Så politikerne skal også sætte målsætninger for, hvad elnettet skal kunne i fremtiden - og for ladeinfrastrukturen, så de kommende elbiler kan lade uden for meget bøvl for bilejerne.

Strategien skal være konkret, så elselskaberne ved præcist, hvilke investeringer der kræves af dem. Når vi ved det, leverer vi gerne, og vi leverer hurtigt.

Endnu et simpelt skridt
Endnu et simpelt skridt på vejen mod de 70 procent er at vende blikket mod de omkring 100.000 oliefyr i danske boliger: De skal væk.

Men det skal ikke være et kæmpe økonomisk smæk for dem, der stadig har sådan ét. Og heldigvis kan det sagtens lade sig gøre, uden at læsse hele regningen af på den enkelte husejer. Vi klarer det ved at sætte flere penge af på Energiaftalens pulje til skrotning af oliefyr og installation af individuelle varmepumper. 50 millioner kroner årligt fra 2021 til 2024.

Samtidig skal vi fjerne barriererne for effektiv anvendelse af energi, selv når CO2-udledninger fra energiforbruget i vores bygninger falder. I dag finder der en underinvestering sted i effektive energiløsninger i offentlige bygninger og i lejeboliger. Så det vil også være et skridt, der er nemt at tage på den lange rejse.

Ingen siger, at det bliver nemt - eller for den sags skyld billigt - at nå de 70 procent. Og ingen siger, at vi ved præcist, hvordan vi når det. Men hvis vi skal nå det, skal vi i gang nu - og så gælder det om at gøre det, man ved man nemt kan gøre - og gøre det nu. Både transport, elnet, investering i effektive energiløsninger samt udfasning af oliefyr ligger lige for som første skridt på den lange rejse. Eller som første bid af elefanten.

Det er nemt, det kan gøres her og nu - og det giver maksimal klimagevinst.