31. juli 2021
I dag sejler færgerne mellem Helsingør og Helsingør. Fra svensk og norsk side arbejdes på en fast forbindelse til Danmark, og lykkes dette, vil det medføre en ny vej tværs gennem det naturskønne Nordsjælland, fremhæver Willy Eliasen i sit indlæg.
gallery icon

Se billedserie

I dag sejler færgerne mellem Helsingør og Helsingør. Fra svensk og norsk side arbejdes på en fast forbindelse til Danmark, og lykkes dette, vil det medføre en ny vej tværs gennem det naturskønne Nordsjælland, fremhæver Willy Eliasen i sit indlæg.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: HH-forbindelsen og Ring 5

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

DEBAT: HH-forbindelsen og Ring 5
Debat - 21. marts 2021 kl. 07:16
Af Willy R. Eliasen, tidligere borgmester i Egedal

En gruppe borgere i Helsingør forsøger at få stoppet arbejdet med etablering af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, den såkaldte HH-forbindelse. Forleden i TV Lorry viste man, at borgergruppen havde fået foretræde for Folketingets trafikudvalg. Hvad der kom ud af henvendelsen, ved jeg ikke, men der er god grund til at støtte dem!

Faktisk burde borgerne massivt bakke op om gruppens arbejde og banke på såvel byrådets som Christiansborgs porte for at få de folkevalgte til at indse, at etablering af en fast forbindelse over Øresund er ikke mindre end en katastrofe for dele af Helsingør by, Snekkersten og Espergærde.

I en strategisk analyse, som Vejdirektoratet er kommet med i år, kan man se, at anlægstiden anslås til omkring 10 år. I samme tidsrum vil der i perioder ikke være togforbindelse mellem Espergærde og Helsingør. Dertil kommer støj, forurening og vanskeliggørelse af hverdagen for store dele af befolkningen i ganske betydelig grad. Projektet kræver desuden, at henved 60 ejendomme i området skal eksproprieres, jævnes med jorden, og at naturskønne områder i Snekkersten og Espergærde og langs stranden ødelægges eller kommer under pres.

Hvad vil der så ske, hvis projektet gennemføres? Jf. analysen vil der kunne opnås en tidsmæssig besparelse for vej- og togtrafik på sølle henholdsvis 22 og 24 min. fra Helsingborg til København. Anlægsudgiften anslås til 42 mia. kr., men ingen ved, om det holder. Dertil kommer, at trafikken over sundet og ned ad Helsingørmotorvejen forøges betragteligt.

Men hvorfor dette kæmpeanlæg overhovedet? Det har været i gang længe. Det er især fra svensk side, der presses på. Især den svenske industri presser på for at få bedre adgang til Europa. Men også fra norsk side er der interesse. Der ligger naturligvis en stor interesse for svenskerne i at få flyttet trafikken fra svensk til dansk side, og dermed kan den svenske trafik reduceres på E6 mellem Helsingborg og Malmø. De eneste, der kun får gener af projektet, er danskerne.

I 2010 blev der talt meget i politiske og embedsmandskredse om et såkaldt IBU-projekt. Faktisk blev der i den forbindelse afholdt en stort anlagt konference i Helsingborg med deltagelse af politikere, embedsmænd og repræsentanter fra erhvervslivet i Danmark, Sverige og Norge. I den forbindelse blev der også talt om en Ring 5 ned gennem Nordsjælland i form af en motorvej og en jernbane til person- og godstrafik. Jeg deltog i konferencen som borgmester i Egedal Kommune.

Bemærkelsesværdig var et indlæg fra en norsk direktør, der som indlægsholder sagde: »Ja, undskyld Danmark, men I bliver ganske vist et trinbræt«. Godt nok sagt med et glimt i øjet, men hentydningen og meningen var ikke til at misforstå.

Vi har ganske vist meget længe ikke rigtigt hørt noget om en Ring 5 ned gennem Nordsjælland. Men tro ikke af den grund, at det er glemt hos dem, som ønsker »at forbinde Sverige bedre med Europa«, som jo var planen. Man har ganske vist reduceret den såkaldte transportkorridor, men den kan lynhurtigt genetableres.

Videre synes det oplagt, at det ikke giver mening at oprette en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg samtidig med, at man anlægger en Femernforbindelse til Tyskland, hvis man ikke også etablerer en bedre vejforbindelse ned gennem Sjælland uden om København. Helsingørmotorvejen og Ring 3 er jo rigeligt belastet i forvejen.

Borgerne i Egedal, Furesø, Allerød, Fredensborg og Hillerød Kommuner bør i den grad komme op af stolene og bakke de Helsingør-borgere op, som ønsker arbejdet med en fast HH-forbindelse stoppet. For også i disse kommuner vil der i givet fald kunne ske betydelige ødelæggelser af de meget skønne naturområder, boligområder m.m. ved etablering af en Ring 5, og at landsbyer skæmmes eller oven i købet de facto forsvinder.

Man kunne starte med at undersøge, hvordan den politiske opbakning er hos kommunalpolitikerne.

Den 16. november, hvor der er kommunalvalg, er glimrende egnet til en sådan test.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?