14. november 2019
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bæredygtig plan før HH-forbindelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bæredygtig plan før HH-forbindelse
Debat - 28. oktober 2019 kl. 13:21
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mobilitet

Af Julie Herdal Molbech

Folketingskandidat (AL)
Nordsjællands Storkreds

Fremtidens mobilitet bør planlægges efter - fremtiden. Efter kriterier, der tager højde for klima, natur, demografi, teknologi, arbejdsmarked, kultur, by- og landudvikling mm. Infrastruktur har enorme konsekvenser. Derfor er hovsa-løsninger (læs: Resultater af lobbyisme) uoprettelige - og ikke nødvendigvis gode

I Helsingør Kommune - og resten af Nordsjælland - har vi længe hørt rygterne om den efterhånden famøse »havnetunnel« (fast HH-forbindelse). Og det er ingen hemmelighed, at svenskerne har lobbyet intensivt for denne løsning i mange år. Det bliver f.eks. i øjeblikket brugt som argument for, at vi nu bliver »nødt til« at investere et trecifret millionbeløb i en krydstogt- og erhvervshavn, fordi Helsingør Havn taber penge, når færgerne forsvinder. Altså hvis en fast HH-forbindelse bliver en realitet. Det rejser nogle fundamentale spørgsmål, som det ville være rart, hvis regeringen ville melde ud omkring - og selvfølgelig invitere fagfolk til at rådgive om, så vi ikke ender med enorme projekter - ingen har gavn af - og som måske går ud over naturen.

Giver ikke mening
Det giver ikke meget mening, at vi heroppe diskuterer forskellige HH-scenarier og danner meninger for eller imod en fast forbindelse, hvis det ikke er bæredygtigt, mener jeg. Hvis vi bedre kan sænke vores CO2-udledning og spare flere kilometer asfalt i Nordsjælland ved at lade elfærger sejle gods direkte syd- eller nordpå - så er det en langt mere bæredygtig strategi.

Flere CO2-neutrale biler
Samtidig bliver flere og flere biler CO2-neutrale. Danmark er bare helt bagud ift. andre europæiske lande ift. at skabe et elbilmarked, så bæredygtig mobilitet bliver en mulighed for de fleste, og ikke kun dem, der nåede at købe en elbil, inden den nye regering sløjfer de lave afgifter. Og hvordan ville det ændre vores mobilitet og dermed behov for infrastruktur, hvis den kollektive transport blev gjort gratis, så langt flere deles om transport.

Der er mange flere spørgsmål, end dem, jeg lige nævner her - og det kalder på, at regeringen tager fagkundskaben i hånden og får lavet en mobilitetsstrategi for Danmark. Hurtigst muligt. Ikke en ny »infrastrukturkommission« - men netop en række fagfolk, der ser på vores behov for at kunne være mobile: Alles behov, på alle tider af døgnet og i alle tænkelig scenarier.