31. juli 2021
Mange af os har ændret motionsvaner under corona. I fritiden er 29 procent mindre fysisk aktive, end de normalt ville være. Til gengæld er 32 procent mere fysisk aktive i hjemmet end normalt. Det viser nye tal fra forskningsprojektet Danmark i Bevægelse på Syddansk Universitet. (Genrefoto)
Mange af os har ændret motionsvaner under corona. I fritiden er 29 procent mindre fysisk aktive, end de normalt ville være. Til gengæld er 32 procent mere fysisk aktive i hjemmet end normalt. Det viser nye tal fra forskningsprojektet Danmark i Bevægelse på Syddansk Universitet. (Genrefoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan får du motivation til motion igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Sådan får du motivation til motion igen

Pandemien har for nogle lagt en mental dyne over lysten til at få motioneret. Læs her, hvordan du lægger en handleplan, som får dig op på hesten igen.

Danmark - 20. marts 2021 kl. 06:00
Af Ritzau

Coronapandemien har lukket ned for både fitnesscentre og store dele af den organiserede idræt.

Og selv om der så småt bliver åbnet op for flere aktiviteter, har nogle helt eller delvist tabt motivationen - selv om de før har været glade motionister.

Det er egentlig ikke så mærkeligt, fortæller Thomas Bredahl, der er ph.d. og idræts- og adfærdsforsker på Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet.

- Følelsen af kompetence er afgørende i forhold til motivation. Derfor er det i sig selv demotiverende, hvis man eksempelvis har kunnet løbe en given distance, og man ikke er i nærheden af det niveau længere, siger han.

Derfor er "erkendelse" trin ét i den mentale handleplan, siger Thomas Bredahl.

Tag en ærlig snak med dig selv om, hvad du realistisk kan forvente af din fysik, når du starter op igen.

- Den realistiske opstart er afgørende, fordi de færreste har lyst til at gå tilbage til en fuser og et motionsprojekt, som gav følelsen af fiasko, siger han.

Trin to er praktisk planlægning.

Stil dig selv spørgsmålet: Hvis jeg vil løbe tre kilometer, hvad vil det så kræve?

Ellers kan barrierer såsom manglende tid, manglende løbesko eller fraværet af en træningsplan være det, der vælter korthuset, forklarer Thomas Bredahl.

- Motivationen trives bedst, hvis den løbende fodres med succesoplevelser og følelsen af at være kompetent, blive bedre og være rigtigt klædt på - både konkret og i overført betydning, siger han.

Du må også gerne give dig selv "sociale godbidder", tilføjer Anders Bendixen, der er sportspsykologisk konsulent hos Team Danmark.

Det er veldokumenteret i forskningen, at fællesskab og sociale relationer er en stærk komponent i forhold til fastholdelsen i motionsvaner.

- Det sociale er også et af de emner, vi selv har allermest fokus på i øjeblikket hos vores eliteatleter, siger han.

Så giv det plads, tag kaffe eller vand med til bagefter, eller afsæt et kvarter til pauser og hyggesnak, selv om I måske kun har en time i hallen.

- Her i opstartsfasen må man gerne dyrke det sociale endnu mere, end man plejer, råder Anders Bendixen.

I det hele taget må du gerne være god ved dig selv.

Tænk mindre pisk og mere gulerod her i opstartsfasen.

Anders Bendixen foreslår, at du "genbesøger" dit gamle motions-jeg ved at tænke over, hvad der motiverede dig, fungerede og gav et smil på læben, sidst du var inde i en god rytme.

Den øvelse laver Team Danmark også med de professionelle atleter.

- Det kan være svært at svinge sig op til at få lavet den kedelige dele af træningen, hvis det store hovedmål i form af OL, VM eller noget tredje muligvis bliver aflyst, konstaterer Anders Bendixen.

I stedet kan det være effektfuldt at gå tilbage i tiden og sige: Hvad fik dig i gang dengang? Og hvad er det egentlig, du synes, der er sjovt ved din idræt?

- Og hvis det var fællesskabet eller legen, så træk på det. Man skal også turde gøre noget, bare fordi det er sjovt - især her i opstartsfasen, siger Anders Bendixen.

/ritzau fokus/

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?