21. august 2019
Den nye S-regering skal tage stilling til, om der skal opføres en jernbane fra Vejle til Billund. Hvis jernbanen opføres, vil det ifølge Banedanmark betyde, at bilister i området kommer til at køre tusinder af kilometer i omveje. (Arkivfoto)
Den nye S-regering skal tage stilling til, om der skal opføres en jernbane fra Vejle til Billund. Hvis jernbanen opføres, vil det ifølge Banedanmark betyde, at bilister i området kommer til at køre tusinder af kilometer i omveje. (Arkivfoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Røde partier er klar til at droppe togbane til Billund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Røde partier er klar til at droppe togbane til Billund

Togbane mellem Billund og Vejle vil føre bilister på omveje og giver samfundsøkonomisk underskud.

Danmark - 22. juli 2019 kl. 10:25
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvis det økonomisk set er en dårlig idé at bygge en ny togbane mellem Billund og Vejle, og skinnerne samtidig vil betyde længere køreture for bilisterne i området, bør man overveje at sløjfe projektet.

Sådan lyder det fra De Radikale og SF, der er med i forliget om Togfonden, hvor en jernbane til Billund er et af elementerne.

- Vi synes, at banen er en dårlig idé. Den er blevet dyrere end forventet, og de trafikale effekter er ringere, siger De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

- Vi mangler desuden nogle penge i Togfonden, fordi den er finansieret med olieindtægter, og oliepriserne er lavere end forventet, siger han.

Ifølge Berlingske viser et notat fra Banedanmark, at banen vil føre bilister på omveje, fordi flere veje vil blive lukket på grund af byggeriet.

Desuden vil projektets værdi for samfundet være et underskud på mellem 1,3 og 1,8 milliarder kroner.

SF respekterer forliget om Togfonden, men er klar til at forhandle om togbanen til Billund.

- Hvis det er en dårlig investering, og pengene ikke er godt brugt på at nå vores mål om at få flere over i den kollektive trafik, så er vi åbne for at se på det, siger fungerende politisk ordfører Lisbeth Bech Poulsen.

Enhedslisten mener derimod, at man skal holde ved planen, også selv om der skulle være en negativ effekt rent samfundsøkonomisk.

- Danmarks næststørste lufthavn ligger i Billund, og vi synes, at det er rigtig fornuftigt at have en togbane, så alle uden bil kan komme til og fra den, siger transportordfører Henning Hyllested.

- Hvis vi altid lader os lede af samfundsmæssige beregninger, var der en masse investeringer i kollektiv trafik, som aldrig var blevet til noget. Vi synes, at det er fornuftigt med mere togtrafik i Danmark, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har endnu ikke meldt ud, hvad der skal ske med togbanen til Billund.

Han skriver i en mail til Berlingske, at han vil have klima, natur og miljø på radaren, når han efter sommerferien indkalder til forhandlinger om infrastruktur med partierne i Folketinget.

- Det betyder dog ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på. Og jeg foretrækker ikke tog frem for biler, cykler frem for tog eller biler frem for cykler, siger han i en kommentar til Berlingske.