16. september 2019
Fra 2010 til 2018 er trafikken på Fynske Motorvej steget med en tredjedel. 1. april går arbejdet med at udvide en del af motorvejen i gang, oplyser Vejdirektoratet. (Arkivfoto)
Fra 2010 til 2018 er trafikken på Fynske Motorvej steget med en tredjedel. 1. april går arbejdet med at udvide en del af motorvejen i gang, oplyser Vejdirektoratet. (Arkivfoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendlere på Fynske Motorvej sparer otte minutter efter udvidelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pendlere på Fynske Motorvej sparer otte minutter efter udvidelse

Nu går en udvidelse af Fynske Motorvej fra fire til seks spor i gang. Ventes færdig i slutningen af 2020.

Danmark - 22. marts 2019 kl. 08:23
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vejdirektoratet er nu klar til at gå i gang med at udvide en del af Fynske Motorvej til seks spor.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Udvidelsen fra fire til seks spor bliver på strækningen mellem Odense V og Nørre Aaby, der i dag er tæt trafikeret.

Fra 2010 til 2018 er trafikken på Fynske Motorvej steget med 33 procent, oplyser direktoratet.

- Det er en af landets hovedfærdselsårer, som vi går i gang med at opgradere nu. Der er både mange pendlere på Fyn og mellem landsdelene. Fynske Motorvej binder Danmark sammen fra øst til vest, men vi skal have gjort noget ved den trængsel, som trafikstigningen har medført.

- Det skal vi både af hensyn til trafikanterne, til erhvervslivet og til trafiksikkerheden, siger Robin Højen Madsen, der er Vejdirektoratets projektleder for første etape af udbygningen, i pressemeddelelsen.

Første etape af udbygningen vil gå fra Odense V til Gribsvad og går i gang 1. april. Denne del ventes færdig i slutningen af 2020.

Efter planen vil hele strækningen være til glæde for særligt pendlerne i slutningen af 2020, der kan se frem til at spare otte minutter om dagen efter udvidelsen, oplyser direktoratet.

I retning med Odense vil effekten dog være mindre, forklarer Robin Højen Madsen.

- Vores forventning er, at der efter udvidelsen ikke vil være kø i myldretiden. Særligt forventer vi, at det vil glide i vestgående retning. Men vi får en udfordring med, at vi går fra tre til to spor øst for Odense Vest, og det kan give noget kødannelse, siger han til Ritzau.

For at få gavn af udvidelsen og for at undgå kø ved overgangen til to spor, er det væsentligt at overholde en simpel regel i færdselsloven.

- Det kræver, at trafikanterne udnytter sporene rigtigt, hvis man skal få den fulde effekt. Her er det vigtigste, at trafikanterne holder til højre. Ikke mindst, når motorvejen snævrer ind fra tre til to spor, siger Robin Højen Madsen til Ritzau.

Det drejer sig i alt om cirka 25 kilometer motorvej, der skal udvides.