22. august 2019
Flere selskaber, heriblandt TDC Group, som står bag YouSee, har indstillet samarbejdet med YouTube, efter at der er opstået mistanke om pædofiles misbrug af videoer. (Arkivfoto).
Flere selskaber, heriblandt TDC Group, som står bag YouSee, har indstillet samarbejdet med YouTube, efter at der er opstået mistanke om pædofiles misbrug af videoer. (Arkivfoto).
Foto: Torkil Adsersen/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

Spies Rejser, TDC Group og Coop afbryder samarbejde med YouTube efter mistanke om pædofilt misbrug af videoer.

Opdateret 22. februar 2019 kl. 09:37
Danmark - 22. februar 2019 kl. 09:22
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere danske virksomheder - Spies Rejser, TDC Group og Coop - har valgt at sætte deres annoncering på videotjenesten YouTube på pause.

Det sker, efter at YouTube er kommet under anklage for at kunne misbruges af pædofile netværk.

arrow Læs også: Pædofiles misbrug af børnevideoer ryster YouTubes ejer

- Det viser sig, at der er en stor mistanke om, at der kører nogle film, som er populære i pædofile kredse, hvor vores annoncer popper op ved siden af. Det ønsker vi ikke, siger Lisbeth Nedergaard, som er kommunikationschef i Spies Rejser.

Hun erkender, at selskabet indtil videre ikke har dokumentation for pædofiles misbrug af videotjenesten.

- Indtil videre baserer det sig på en stærk mistanke, men vi ved ikke til bunds, hvad det handler om. Indtil vi er klar over, hvad der er i det, så stopper vi annonceringen, siger Lisbeth Nedergaard.

Forudsætningen for, at Spies igen vender tilbage som annoncør, er ifølge kommunikationschefen, at der "kommer klarhed over, at det ikke vil gentage sig".

Også TDC Group, der blandt andet står bag selskabet YouSee, har som følge af sagen indstillet annonceringen.

- Vi er i dialog med Google (der ejer YouTube, red.), og jeg ved, at de arbejder på højtryk for at løse dette alvorlige problem. Indtil vi ved mere om sagen og kan være sikre på, at vores indhold ikke linkes til pædofile netværk, fastholder vi dog pausen i vores YouTube-annoncering, siger marketingdirektør Mikkel Lind, TDC Group, i en skriftlig kommentar.

Alle detailkæder i Coop trækker ligeledes deres annoncer fra YouTube, indtil de kan få en garanti for, at de ikke optræder i videoer af den beskrevne karakter. Det oplyser kommunikationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Det er mistanken om, at videoer med mindreårige i stor stil deles i pædofile kredse, der har fået danske og udenlandske annoncører til at sætte annonceringen i bero.

Internationale selskaber som McDonald's, Nestlé og Epic Games, der står bag spillet Fortnite, har ifølge Politiken også valgt at droppe samarbejdet med YouTube.

Reaktionen kommer, efter at youtuberen Matt Watson i en video har påpeget, hvordan brugere i videoernes kommentarfelt deler kontaktinformationer og links til børneporno.

Derudover efterlader brugerne kommentarer om, hvornår i videoerne de mindreårige optræder i bestemte stillinger.