10. juli 2020
Undgå at sætte gryder og pander ind på bordet, når I spiser. Øs i stedet en portion op ad gangen. (Arkivfoto)
Undgå at sætte gryder og pander ind på bordet, når I spiser. Øs i stedet en portion op ad gangen. (Arkivfoto)
Foto: Erik Luntang/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny rapport guider: Undgå at spise for meget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny rapport guider: Undgå at spise for meget

Forskere på Aarhus Universitet har samlet de videnskabeligt bedst underbyggede råd til at undgå at spise for meget.

Danmark - 04. januar 2020 kl. 06:00
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Du er egentlig mæt, men det er, som om de sidste kartofler og den gode sovs kigger på dig fra gryderne på bordet. Og maden skal da heller ikke gå til spilde.

Når du minutter senere smider dig på sofaen og knapper den øverste bukseknap op, ville du alligevel ønske, at du havde holdt dig i skindet.

Hvis du kan genkende scenariet, så kan videnskaben hjælpe. Forskere fra Aarhus Universitet har nemlig finkæmmet litteraturen og kondenseret det ned til en række konkrete råd til at undgå overspisning.

Det er blevet til rapporten "Råd til at lykkes med at undgå at spise for meget", som er bestilt af Miljø- og Fødevareministeriet.

- Vi er ikke ens, så det er ikke sikkert, at alle rådene virker lige godt for alle. Men vi har samlet dem, der er bedst videnskabeligt underbygget, siger en af forskerne bag rapporten, Susanne Hansen fra MAPP Centret på Aarhus Universitet.

Der er for eksempel tung videnskabelig evidens for, at det hjælper at spise langsomt og tygge din mad i længere tid.

- En del af mæthedsfornemmelsen og appetitreguleringen begynder faktisk, allerede idet man har maden i munden - og hænger sammen med smagen, konsistensen, og hvordan den er at tygge på, siger Susanne Hansen.

Hvis du køber ind i store portioner, råder forskerne til at dele det op i mindre portioner og få gemt det væk, du ikke vil spise med det samme.

Det gælder nemlig om, at det ikke skal være nemt at komme til at spise for meget. Derfor skal gryder og pander heller ikke med ind på spisebordet. Øs hellere en portion op ad gangen.

Køber du fastfood eller convenience food, skal du ikke spise det direkte af pakken, men anrette en portion på en tallerken. Så får du ikke per automatik spist hele molevitten.

Men der kan også ligge noget andet bag, hvis du igen og igen ikke formår at stoppe med at spise. Det fortæller Mette Fuglsang Larsen, som er coach i spisepsykologi.

- For rigtig mange danskere handler det ikke så meget om selve maden, men om, at der er nogle følelser, man undertrykker, siger hun.

Hun forklarer, at mange ikke længere mærker deres krop. Vi er småstressede og distraherede af andre faktorer - børnene, der larmer, og telefonen, der bipper.

- Mange oplever en uro i kroppen. Men mad udskiller dopamin i hjernen, og så kommer der ro på, forklarer Mette Fuglsang Larsen.

Derfor er hendes råd at være opmærksom på, om der kunne ligge noget andet bag, og give dig tid til at mærke dine følelser og din krop.

/ritzau fokus/

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?