22. september 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Delstrækninger, som ikke bliver elektrificeret med køreledninger, skal have batteritog, siger Engelbrecht (S).

Danmark - 13. februar 2020 kl. 21:30
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Danske togpassagerer skal ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) kunne køre med grønne og vibrationsfrie tog, der bliver drevet frem af strøm fra batterier i løbet af de næste ti år.

Det skriver Politiken fredag.

Hidtil har det krævet køreledninger langs skinnerne at køre elektriske tog.

Og køreledningerne findes kun langs cirka halvdelen af det danske skinnenet.

I løbet af de seneste år har de største togproducenter imidlertid lanceret modeller med batterier, som det kendes fra elbiler.

Fire af producenterne har lagt billet ind på at køre strækningen mellem Hillerød og Helsingør, der lægger skinner til den første danske test af batteritog.

Står det til transportminister Benny Engelbrecht (S), er det kun begyndelsen:

- Potentialet er, at alle delstrækninger på den danske jernbane, som ikke bliver elektrificeret med køreledninger, får batteritog, siger han til Politiken.

- Det kan effektueres på denne side af år 2030, og derfor er det relevant at teste batteritogene nu og ikke først på et senere tidspunkt, tilføjer ministeren.

Han er i dialog med den tyske delstat Slesvig-Holsten, der allerede har bestilt 55 batteritog.

De bliver leveret i løbet af to-tre år. Dem ser Benny Engelbrecht gerne fortsætte over grænsen til Sønderborg og til Trekantsområdet:

- Batteritog er både et klimatiltag og giver mindre vedligeholdelse. Det er langt billigere end at hænge køreledninger op på nye strækninger.

Danmark investerer ifølge Politiken i forvejen 13 milliarder kroner i at sætte køreledninger op langs jernbanen og bygge broer om, så der er plads til eltog.

Det ændrer ministerens udmelding ikke på. Logikken er, at batterierne mangler kapacitet til at trække godstog og hurtigtog, men egner sig godt til mindre regionale strækninger.

Har debatten om sexisme taget overhånd?