23. februar 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: FAKTA: Skolereform skulle give dygtigere elever

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FAKTA: Skolereform skulle give dygtigere elever

Folkeskolereformen fra 2014 har haft flere målsætninger. Læs mere om dem her.

Danmark - 17. januar 2020 kl. 22:29
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er ifølge en afsluttende evaluering ingen tegn på, at folkeskolereformen fra 2014 har gjort eleverne dygtigere.

Det har ellers været en af hensigterne med reformen, som også har skullet give eleverne en længere og mere varieret skoledag.

arrow Læs også: Skoleledere vil give omstridt reform mere tid til at virke

Her er en uddybende forklaring af reformen og hensigten med den:

* Reformen opdeler skoledagen i to typer undervisning:

- Fagene og obligatoriske emner som sundheds- og seksualundervisning samt færdselslære.

* Reformen skal også sikre understøttende undervisning, herunder lektiehjælp og faglig fordybelse.

* Hertil kommer et krav om mindst 45 minutters bevægelse om dagen i gennemsnit.

* Målet med reformen var, at mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test.

* Desuden skal andelen af de dygtigste til at læse og regne stige år for år, mens der skal blive færre af de dårligste elever. Endelig skal elevernes trivsel øges.

Kilder: Undervisningsministeriet, Ritzau.

arrow FAKTA: Reform har foreløbig haft en begrænset effekt
17. januar 2020 kl. 22:49 Opdateret: kl. 22:50
arrow Rapport: Elever er ikke blevet dygtigere af folkeskolereform
17. januar 2020 kl. 21:28 Opdateret: kl. 21:30