9. august 2020
Metrostationen Københavns Hovedbanegård åbner søndag for passagerer som en ud af 17 nye metrostationer på Cityringen.
Metrostationen Københavns Hovedbanegård åbner søndag for passagerer som en ud af 17 nye metrostationer på Cityringen.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: FAKTA: Ny metrolinje har været længe undervejs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FAKTA: Ny metrolinje har været længe undervejs

Søndag åbner Cityringen officielt efter knap et årtis byggerier. Læs mere om processen her.

Opdateret 29. september 2019 kl. 06:32
Danmark - 29. september 2019 kl. 06:30
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Københavns nye metrolinje, Cityringen, åbner officielt søndag.

Her kan du læse mere om, hvordan metrolinjen er blevet til:

* Forarbejdet til den nye metrolinje startede i 2002.

* I 2005 var forberedelserne færdige, og planen blev præsenteret for staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Samme år blev det besluttet at anlægge Cityringen.

arrow Læs også: Over 100.000 gjorde som dronningen og tog metroen

* Metroselskabet, der i dag anlægger og driver Københavns Metro, blev stiftet i 2007. En ny anlægslov blev nemlig vedtaget af Folketinget, hvor bygherren på den eksisterende metro, Ørestadsselskabet, blev nedlagt, og Metroselskabet tog over.

* I 2009 fik Cityringen den endelige godkendelse af Transportministeren, og anlægsarbejdet kunne dermed gå i gang. Det var også i 2009, at de arkæologiske udgravninger begyndte.

* I 2011 skrev det italienske selskab Copenhagen Metro Team under på, at de skulle bygge metroringen. Og herfra blev byggepladserne til arbejdet etableret.

* Selve borearbejdet i forbindelse med anlægningen af tunnelerne startede dog først i 2013.

* En naboklage fra beboerforeningen ved Nørrebroparken i København var ved at få store konsekvenser for byggeriet i 2013. Det var et stort problem for byggeriet, da en enkelt klage, der ikke var afgjort, forsinkede arbejdet.

* På grund af de mange naboklager blev der vedtaget en nabopakke, der blandt andet gav støjplagede naboer til metrobyggeriet ret til genhusning. En pakke, der kostede omtrent 300 millioner kroner og blev finansieret af Metroselskabet.

* Der var også 569 arbejdsulykker i forbindelse med opførelsen af den nye metrolinje. Det har DR kunnet beskrive på baggrund af en aktindsigt.

* I forbindelse med byggeriet var der også en lang række påbud fra Arbejdstilsynet på de nye metrostationers byggepladser. Påbuddene handlede om farlige arbejdsforhold for arbejderne.

* Søndag den 29. september 2019 bliver det endelig muligt for beboere og turister i København at bruge metroen.

* Der er dog ingen mobildækning i den nye metro endnu, og på hverdagsnætter kører metroen kun i én retning. Det skyldes, at der stadig arbejdes på enkelte dele af metrosystemet.

Kilder: Metroselskabet, Vejdirektoratet, DR.

arrow Husk metrotillæg på dit pendlerkort
01. oktober 2019 kl. 12:00 Opdateret: kl. 12:00
arrow BILLEDSERIE: København åbnede ny metrolinje med en fest
29. september 2019 kl. 20:27 Opdateret: kl. 20:28
arrow Dronningen åbnede ny metrolinje
29. september 2019 kl. 18:00 Opdateret: kl. 18:32
Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?