15. november 2019
Den planet, som danskere kan navngives, er 1050 lysår væk fra Jorden, og hverken stjerne eller planet kan ses med det blotte øje. Billedet er et arkivfoto, der ikke viser planeten.
Foto: L. Calcada/Ritzau Scanpix

Artiklen: FAKTA: Danmark skal navngive exoplanet og stjerne

FAKTA: Danmark skal navngive exoplanet og stjerne

Danmark skal finde på et navn til en exoplanet og en stjerne i rummet. Her er et overblik over exoplaneter.

Danmark - 17. oktober 2019 kl. 19:40
Af Ritzau

Danmark har fået tildelt en exoplanet, hvor alle danskere har kunnet byde ind med forslag til et navn.

Det oplyser Den Internationale Astronomiske Union i Danmark, der nu har udvalgt fem af de i alt 860 bud.

Navngivningen sker i forbindelse med unionens 100 års jubilæum.

Her kan du læse om exoplaneter:

* En exoplanet kredser om en anden stjerne end Solen. Den første blev ikke opdaget før i 1995.

* De fleste exoplaneter er store gasplaneter som Jupiter og Saturn. Men der er også fundet små planeter på størrelse med vores måne.

* Planeterne er vidt forskellige. Nogle har en gennemsnitstæthed som minder om pakkematerialet flamingo, og andre med en gennemsnitstæthed som er højere end bly.

* Man har desuden fundet en planet, hvis overflade er så sort, at næsten intet lys bliver reflekteret.

* Der er fem forskellige måder at opdage en exoplanet på: Formørkelsesmetoden, radialhastighedsmetoden, mikrolinsemetoden, direkte billeder og astrometri.

* Den exoplanet, som Danmark skal navngive, er omkring 1150 grader, den består af gasarter, den er lidt større end planeten Jupiter i vores eget Solsystem.

* Den har ingen fast overflade, og den har et år på, hvad der svarer til 5 døgn og 17 timer på Jorden. Desuden befinder den sig i stjernebilledet Perseus 1050 lysår borte.

* Det er muligt at se stjernen med en lille astronomisk kikkert fra Danmark hele året.

Kilder: Nasa, Fysikleksikonet på KU.dk, Den Internationale Astronomiske Union.