24. august 2019
Ikke nok med, at det vil tage lang tid blot at blive enige om og udforme en ny lovgivning på området inden for EU, så har Tyskland, Frankrig og Italien store interesser i netop reguleringen af bilproducenterne, da landene har stor bilindustri. (Arkivfoto)
Ikke nok med, at det vil tage lang tid blot at blive enige om og udforme en ny lovgivning på området inden for EU, så har Tyskland, Frankrig og Italien store interesser i netop reguleringen af bilproducenterne, da landene har stor bilindustri. (Arkivfoto)
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: EU vender tomlen ned til dansk stop for salg af fossilbiler i 2030

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EU vender tomlen ned til dansk stop for salg af fossilbiler i 2030

Det vil være i strid med EU's lovgivning på området, hvis Danmark forbyder salg af benzin- og dieselbiler.

Danmark - 18. juli 2019 kl. 23:36
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det vil ikke være muligt for Danmark at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler fra år 2030, som både den tidligere og nuværende regering ellers ønsker.

Det skriver Berlingske på baggrund af et brev sendt fra den polske EU-kommissær Elzbieta Bienkowska til Folketingets Europaudvalg.

Et sådant forbud er nemlig i strid med EU-lovgivning, skriver kommissæren.

- I henhold til gældende EU-typegodkendelseslovgivning er et fuldstændigt forbud mod markedsføring, import eller registrering af nye benzin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke foreneligt med EU-lovgivningen, skriver Elzbieta Bienkowska til Europaudvalget.

Dermed kræver det selvsagt en ændring af EU-lovgivningen, hvis Danmark skal få lov til at indføre et sådant forbud. Og det kan blive ganske svært at nå til tiden.

Det mener i hvert fald professor i statskundskab ved Københavns Universitet Peter Nedergaard, der ser en deadline i 2030 som "optimistisk".

Ikke mindst, fordi Tyskland har meget store interesser i netop bilproduktion og lovgivningen for producenterne.

- Det er klart, at elbilområdet er et grænseoverskridende fænomen. Bilerne kører på tværs af landegrænser, og de produceres og sælges internt i hele EU. Derfor bliver området nødt til at blive reguleret på EU-plan.

- Spørgsmålet er så, hvordan reguleringen af elbilområdet skal gennemføres. Det er klart, at Tyskland som førende bilproducent har store interesser heri, siger han.

I samme brev opfordrer den polske kommissær dog til, at diskussionen tages op i ministerrådet. Det kan ske ved, at Danmark sender en forespørgsel til formandskabet i ministerrådet.

Hvorvidt regeringen ønsker det, har Berlingske ikke kunne få svar på.

Avisen har forsøgt at få en kommentar fra miljø- og fødevareministeren, Lea Wermelin (S), klima,- energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen (S), samt transportminister Benny Engelbrecht (S) og klima- og energiordfører Anne Paulin (S).