20. august 2019
Det er uifølge markedsføringsloven ulovligt for virksomheder at kontakte forbrugere gennem elektronisk post, hvis man ikke på forhånd har givet sin tilladelse til det. 347 spam-mails koster derfor et firma bøde på 34.700 kroner. (Modelfoto).
Det er uifølge markedsføringsloven ulovligt for virksomheder at kontakte forbrugere gennem elektronisk post, hvis man ikke på forhånd har givet sin tilladelse til det. 347 spam-mails koster derfor et firma bøde på 34.700 kroner. (Modelfoto).
Foto: Kacper Pempel/Reuters
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 347 spammails koster firmaet Chokpris Aps en bødestraf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

347 spammails koster firmaet Chokpris Aps en bødestraf

I 2016 modtog 74 personer spammails fra virksomhed uden personernes samtykke. Det koster firma en bøde.

Danmark - 16. juli 2019 kl. 11:15
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En række mails med reklamer blev i 2016 sendt til 74 personer, selv om de ikke havde sagt ja til at modtage dem.

Det er ulovligt, og derfor er firmaet bag mail-domænerne blevet idømt en bødestraf på 34.700 kroner for spam.

Dommen blev afsagt af Retten i Helsingør, skriver Forbrugerombudsmanden.

Det er firmaet Chokpris Aps, der efterfølgende har skiftet navn til Smuk Indretning Aps, som har fået bøden.

Det sker, fordi det i 2016 sendte 347 reklamemails til 74 forbrugere, uden at firmaet kunne dokumentere, at de pågældende forbrugere havde givet lov til det.

De blev sendt fra mailadresserne @chokpris.dk og @prishunter.dk, men de mange spammails blev for meget for en række forbrugere, som henvendte sig til Forbrugerombudsmanden.

Firmaet blev herefter politianmeldt for at have forbrudt sig mod markedsføringsloven.

Af den fremgår det, at erhvervsdrivende ikke må kontakte nogen via elektronisk post - det kan være mails eller sms'er - medmindre modtageren har givet et samtykke til det på forhånd.

Det er væsentligt, at virksomheder overholder reglerne, mener forbrugerombudsmand Christina Toftegaard-Nielsen.

- Som forbrugere har vi ret til at kunne fravælge elektronisk markedsføring. Hvis ikke virksomhederne sikrer sig, at vi har givet et gyldigt samtykke, før de begynder at sende markedsføringsmateriale direkte til os, risikerer virksomhederne at overtræde forbuddet mod spam og få en bødestraf, siger hun i pressemeddelelsen.