30. september 2020
Antallet af eneulykker, som får en dødelig udgang, er stigende, viser tal fra Vejdirektoratet. (Arkivfoto)
Antallet af eneulykker, som får en dødelig udgang, er stigende, viser tal fra Vejdirektoratet. (Arkivfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flere dør i trafikken: Minister kalder det uhyggeligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere dør i trafikken: Minister kalder det uhyggeligt

199 blev dræbt i trafikken sidste år. Næsten hver anden ulykke var eneulykke. Otte ud af ti dræbte var mænd.

Danmark - 03. juni 2020 kl. 08:07
Af Ritzau

Næsten hver anden af dødsulykkerne sidste år var eneulykker eller frontalulykker. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse onsdag.

I alt 199 mennesker mistede livet i trafikken. Det er betydeligt flere end i de to foregående år.

Trafikminister Benny Engelbrecht (S) siger i en kommentar, at det er afgørende at få vendt den negative udvikling.

- Jeg må sige, det er uhyggelig læsning, når Vejdirektoratet kan offentliggøre en rapport, der viser, at trafikdræbte stiger, udtaler han.

I 2018 var antallet af trafikdræbte 171. Og i 2017 var det 175.

Eneulykkerne sker oftere på landevejen, hvor hastigheden er højere end i byerne. Det oplyser afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen i Vejdirektoratet.

- Tallene underbygger derfor endnu engang budskabet om, at hastigheden har stor betydning for trafikantens overlevelseschancer, siger hun.

At alkohol har betydning for trafiksikkerheden, er kendt viden. Spritkørsel angives som årsag til 38 af de dræbte.

I øvrigt viser rapporten, at otte ud af ti trafikdræbte sidste år var mænd, og det kan der være flere forklaringer på.

- Mænd har i højere grad end kvinder en forkærlighed for de hurtige, motordrevne køretøjer som biler, motorcykler og knallerter. Og som trafikant er man særligt udsat på en knallert og motorcykel, når man kører i høj fart uden bilens beskyttelse, siger Marianne Foldberg Steffensen i pressemeddelelsen.

Ud af de 199 dræbte befandt 87 sig i personbiler. 31 var cyklister, 30 var fodgængere, og 27 kørte på motorcykel.

At elcyklisterne vinder frem, viser sig også i statistikker over ulykker. Sidste år mistede 10 elcyklister livet.

44 af de dræbte var 75 år eller derover. Det er den aldersgruppe, som er hårdest ramt.

En af årsagerne kan ifølge Vejdirektoratet være, at ældre er mere skrøbelige og derfor har større risiko for at komme alvorligt til skade, når de er involveret i en ulykke.

Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?