4. juni 2020
- Mange har smartphone, men det er sjældent, at dækningen er god nok, siger 14-årige Thu Thu Htet (ovenfor) - som her øver sig i at bruge et tegneprogram. Foto: Lone Zacho
gallery icon

Se billedserie

- Mange har smartphone, men det er sjældent, at dækningen er god nok, siger 14-årige Thu Thu Htet (ovenfor) - som her øver sig i at bruge et tegneprogram. Foto: Lone Zacho
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 1140 elever skulle deles om én computer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1140 elever skulle deles om én computer
Opdateret 27. februar 2019 kl. 16:52
Danmark - 27. februar 2019 kl. 16:50
Af Karl Erik Frederiksen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Uden donationer vil det ikke være muligt at drive en skole med tidssvarende undervisning, siger rektor U Myint Aung fra Pindaya High School i Myanmar. Skolen nyder godt af hjælpen fra de to sjællandske NGO-grupper Working School og Computergruppen Holbæk, skriver til Sjællandske Mediers weekendtillæg.

arrow Læs også: Landsbyskolens danske computere mangler strøm

Der står foreløbig danske computere på 10 skoler og uddannelsessteder i Myanmar. De fleste ligger i - eller tæt på - millionbyerne Yangon (tidligere Rangoon) og Mandalay samt Pindaya i Shan-provinsen. I Pindaya er det ligeledes en highschool, som har glæde af de danske computere.

- Skolen har 1140 elever, og hvis ikke skolen modtog donationer udefra, ville det være umuligt at drive skolen, fortæller rektor U Myint Aung fra Pindaya High School.

- Regeringen har vedtaget et skoleprogram, men det er først og fremmest skolerne for de små børn, som kan få glæde af penge fra staten. Der er ikke megen hjælp til de unge på highschool, hvis ikke andre træder til. Da vi for 10 år siden besluttede, at vi nu ville til at inddrage it i undervisningen, fik vi penge til at købe en enkelt computer. Siden har vi modtaget et par stykker fra Kina, men de er forældede og kan ikke bruges i dag. Nu prøver vi at få råd til internet, men også det tager tid. Selv om vi på skolen får udstyret til det, er det fortsat så usikkert med dækningen her, at vi ikke drømmer om ordentlige forhold, før teleselskaberne gør noget ved det, siger U Myint Aung.

14-årige Thu Thu Htet, som sidder i computerrummet og øver sig i at bruge et tegneprogram, deler hans synspunkter.

- Dækningen er for dårlig. Omkring halvdelen af dem på min årgang har en smartphone, men det er sjældent at dækningen er god nok. Nogle gange kan man ikke engang ringe op på dem, siger hun.

Hele skolens drift hviler på donationer. Hjælpen er sat i system af en støttegruppe, som nu har holdt 50-års jubilæum. To af stifterne er fortsat i spidsen for gruppen, der har 30 medlemmer. Det er formanden U Myibt Naung, der er landmand med speciale i bønner, samt Pe Win, der producerer grøn te. De forlod begge byens highschool i 1962.

- Den gang snakkede vi om, at det kunne være rart med en idrætshal, som også kunne bruges til koncerter og andre store arrangementer, fortæller de.

- Det lykkedes skolen at få staten til at bakke op om idéen med et lille tilskud. Det ville dog koste 30 gange mere at bygge hallen end det, staten ville give. Derfor gik vi i gang med at samle penge ind. Det tog kun et par år. Siden har skolen haft en stor hal, som hele byen nyder godt af. Vi fortsætter med at hjælpe, hvor der er behov. Vi skal nok også sørge for, at der kommer installationer til internet på skolen, hvis ikke andre vil eller kan, siger de.

Alle skoler og uddannelsessteder, som bruger udrangeret dansk udstyr, får det fra Working Schools samarbejdspartner i Myanmar, Mettananda Foundation, som er stiftet af den buddhistiske munkeorden Mettananda og en tidligere embedsmand fra regeringens industriministerium, Nyan Win.

- Jeg måtte opgive mit job på grund af mit helbred, og efter nogle år begyndte jeg at tænke over, om der kunne være brug for mig andre steder. Det blev der i maj 2008, da cyklonen Nargis raserede Irrawaddy-deltaget og store dele af det øvrige Myanmar. Det officielle tabstal siger, at 138.000 mistede livet.

- Flere millioner mistede deres hjem. Vi kunne alle se lig, der flød i havet og i floderne. Hjemme hos mig selv blæste taget af huset, og vi mistede alt vores indbo, men vi overlevede uden fysiske skader.

- Mange skoler var blevet totalt ødelagt af storm og oversvømmelse. Det snakkede jeg med den ledende munk i Mettánanda om, og så begyndte vi at formidle donationer til genopbygningen fra udenlandske hjælpeorganisationer. To år efter organiserede vi arbejdet i en fond, så vi kunne fortsætte arbejdet. Der er os stadig magtpåliggende, at børnene på alle måder får et godt liv. Til det hører også en god skolegang, siger Win.

At det for fonden også blev en opgave at formidle danske computer skyldes, at han en dag blev præsenteret for »Mr. Bruno From Denmark«, alias Bruno Nielsen, der bor i Tisvilde i Nordsjælland. Han havde tilbragt en stor del af sin ungdom som rygsæk-rejsende i Sydøstasien.

- Jeg havde set så meget fattigdom, at man ikke kan gøre sig forestillinger om det i dag. Da jeg gik på efterløn, fik jeg tid og mulighed for at udrette noget af det, jeg havde set, der var behov for. Den idé var der heldigvis flere andre, som var med på. Derfor stiftede vi Working School, der kunne indsamle brugte skolecomputere, møbler og andet skoleudstyr, renovere det og så sende det ud til trængende.

- Vi havde sendt flere containere til Laos og Cambodja, men vi havde ingen samarbejdspartnere i Myanmar. Derfor rejsete jeg selv ud. Jeg havde ikke været i Yangon mange timer, før receptionisten i gæstehuset sagde, at jeg burde snakke med Win. Det gjorde jeg, og siden har vi kunnet sende udstyr til Myanmar. Det gode ved denne forbindelse er, at vores samarbejdspartner har rod i en solid buddhistisk munkeorden. Ingen tjener penge på noget, og de sætter en ære i at kunne levere brugbart udstyr til de skoler og uddannelsessteder, som vil give børn og unge en god uddannelse, siger Bruno Nielsen.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?