22. september 2020
Rækkevidden er 100 km for den flyvende bil, som Hyundai og Uber viser.
gallery icon

Se billedserie

Rækkevidden er 100 km for den flyvende bil, som Hyundai og Uber viser.
Foto: Hyundai
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flyvende bilteknologisk start på det nye år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flyvende bilteknologisk start på det nye år

Gennemsigtig solskærm, selvkørende ladestandere til elbiler og en flyvende bil er blandt nogle af de teknologiske nyskabelser, som vi allerede har set i år.

Biler - 24. januar 2020 kl. 13:45
Af Jens Overgaard
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det virker egentlig enkelt, men kræver tankevirksomhed at omsætte til virkelighed.

Sådan er det med mange opfindelser. Det gælder også inden for den firehjulede verden, hvor den store CES-elektronikmesse i Las Vegas byder på flere nyskabelser.

Det gælder bl. a. en åbenlys opfindelse fra tyske Bosch, som har udviklet en delvist gennemsigtig solskærm, kaldet Virtuel Visor, som tillader delvis gennemsyn, men samtidig giver skygge for øjnene.

Baggrunden er alvorlig nok. Der sker nemlig tusindvis af ulykker hvert år på grund af blænding.
Boschs løsning omfatter en LCD-skærm, hvor felterne tilpasses føreren.

Enkel opfindelse med stor effekt

Dr. Steffen Berns, som er chef for Bosch Car Multimedia, uddyber:

»For de fleste bilister verden over er en almindelig solskærm, som vi kender den, ikke nok for at undgå farlig blænding. Specielt ved solopgang og -nedgang, hvor solen i stort omfang kan nedsætte førerens udsyn. Nogle af de mest enkle opfindelser kan have størst effekt, og Virtuel Visor ændrer faktisk den måde, som føreren ser vejen på,« siger han.

Bosch har endnu ikke meldt ud, at systemet kommer i produktion. Men det sker formentlig ikke langt ude i fremtiden.


Der sker mange ulykker på grund af solblænding. Solskærmene fra Bosch er lavet af en gennemsigtig LCD-plade, hvor små felter kan lukke af for solen. Foto: Bosch
Flyvende bil til test i 2023

I den mere spektakulære afdeling finder vi prototypen for en flyvende bil, som Hyundai har udviklet sammen med kørselstjenesten Uber.

Den har plads til fire personer, er udstyret med en elektrisk motor og kan flyve med op til 290 km/ t., mens rækkevidden er 100 km, opladningstiden fem til syv minutter, og flyvehøjden 300-600 meter. Hyundai har dog endnu ikke vist en flyvefærdig version af bilen, der skal have pilot på i starten, men senere kommer i en selvstyrende version.

De ambitiøse planer er at lancere flyvende biler i en række storbyer. Australske Melbourne og amerikanske Dallas og Los Angeles bliver de første byer, hvor bilerne skal kunne ses. Uber vil foretage de første testflyvninger i år og sigter efter at lancere den første flyvende taxi allerede i 2023.


Den selvkørende ladestation kan køre direkte hen til elbilen og lade med 50 kW. Foto: Volkswagen
Oplader kører selv ud til elbilen

Volkswagen har i flere år været med på CES, men holdt sig i år hjemme og offentliggjorde en innovation lige før messen. Det er en selvkørende opladerrobot.

Den kan f. eks. virke i p-huse eller på store parkeringspladser, hvor den kører fra en ladestation og direkte ud til en elbil. Den er udstyret med kameraer, lasere og scannere og kan derfor bevæge sig frit rundt i parkeringsområdet.

Billede

Har debatten om sexisme taget overhånd?