3. juni 2020
Flemming og Eva Nejstgaard efter hjemkomsten til Allerød ovenpå en lang og udmattende biltur fra Spanien. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu er de i hjemmekarantæne: Eva og Flemming Nejstgaard kørte i bil fra Spanien til Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Allerøds tidligere borgmester, hendes mand og parrets hund kom hjem til Allerød 31. marts

Allerød Nyt - 04. april 2020 kl. 10:35
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

'31. marts kl 16.25 - fire dage efter beslutningen og to dages hjemkørsel - trillede vi ind på parcellen, efter 3.100 km. Nu er vi i karantæne indtil 14. april, og så tager vi den derfra.'

Sådan skriver Flemming Nejstgaard i en beskrivelse af en ganske særlig rejse, han netop har foretaget i bil fra Spanien og hjem til Danmark. Med i bilen var hans kone, Allerøds tidligere borgmester Eva Nejstgaard, og parrets hund Trold.

Flemming Nejstgaards beskrivelse er væsentligt længere og mere detaljeret, end der er plads til her, men det skal med, at hoteller og restauranter var lukkede i Spanien og Frankrig, at overnatningen i Frankrig foregik på forsædet af bilen, og at fortæringen undervejs bestod af medbragte flutes og mineralvand.

Beskrivelsen begynder med, at Flemming Nejstgaard konstaterer, at Spanien - hvor parret har en bolig - lukkede mere og mere ned.

'Selv om Andalusiens smittetal følger de nordiske tal, begynder en snigende fornemmelse af, at det måske nok ikke er så godt hernede, men vi kan jo ikke bare tage af sted, af flere grunde, bla. grænselukninger. Så vi kunne jo ikke bare sætte os i bilen,' skriver han i beretningen.

Det ender dog med en beslutning om at tage hjem, og hjemturen bliver mulig med en køretilladelse fra den danske ambassade i Madrid i hånden.

arrow Læs også: Mest af alt glæder jeg mig til atter at kunne kramme mine børnebørn
Fra grænse til grænse

Hjemturen startede søndag 29. marts, og Flemming og Eva Nejstgaard valgte en rute langs østkysten.

'Vi besluttede at krydse grænsen til Frankrig, for hvis de strammede grebet, tilladelse eller ej, så var vi fanget i Spanien. Tæt ved grænsen blev vi standset af spansk politi, meget elskværdige, som efter at have set os, uden palaver lod os passere,' hedder det i rejsebeskrivelsen, der fortsætter:

'Og således kom vi over grænsen. Ved grænseovergangen så vi hverken spansk eller fransk politi! Og først fem kilometer efter den grænseoverskridende handling, mødte vi fransk politi, og det var lidt af en oplevelse: Klokken var vel 21.00, en venlig gendarm med maske kom os i møde, og med stor iver stak vi ham den danske ambassades tilladelse til kørslen. Stor moro, han hidkaldte fire andre gendarmer, som kiggede på dokumentet, de morede sig også, sådan ét havde de aldrig set før, og med ønsket en god hjemtur og en masse vink, kørte vi videre.'

'Grænseovergangen til Tyskland skete ved Mulhouse, og kontrollen var kun på tysk grund. Vi blev stoppet af venlige folk, som stod på højre siden af bilen (af hensyn til smittefaren) med et telt og kamera. Da de så Trold, sagde de: "Kør så hurtigt som muligt gennem Tyskland."'

Eneste personbil på færgen

Efter færgeoverfart fra Puttgarden - hvor Flemming og Eva Nejstgaards personbil var den eneste på færgen - blev parret i Rødby 'igen mødt af venligt personale, der var jo også kun os, de ønskede os en god tur det sidste stykke.'

'Børnene havde handlet ind, én sat i køleskab og den anden havde en afleveringsforretning på terrassen, med os indenfor, idet vi jo er sat i 14 dages karantæne - lidt mærkeligt, at vi ikke blev orienteret om det ved grænsen, vi kunne være kommet fra Østrig/Italien,' hedder det i beretningen, hvor man til sidst kan læse, at parret har det fint og er i godt humør.

Man kan få adgang til hele rejsebeskrivelsen ved at skrive til Flemming Nejstgaard på mail: flemming@nejstgaard.com
mik.

arrow 35 butikker holder fortsat åbent i bymidten i Lillerød
03. april 2020 kl. 13:15 Opdateret: kl. 12:42
Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?