27. oktober 2020
Naturvejleder Inge Christensen var iført vesir. Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Naturvejleder Inge Christensen var iført vesir. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ud i naturen: 1.A var miniforskere for en dag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ud i naturen: 1.A var miniforskere for en dag

De sidste år har der været naturvidenskabsfestival i slutningen af september. Og igen i år var Naturskolen på banen og inviterede skoleklasser fra Albertslund i skoven.

Albertslund Posten - 28. september 2020 kl. 06:33
Af Jørgen Brieghel

"Der er så fuld af sjov inde i en skov". Sådan sang Povl Kjøller i 1970'erne. Og det er der stadig. I hvert fald havde 1. A fra Egelundskolen det både sjovt og lærte en masse, da de var miniforskere for en dag onsdag den 23. september som en del af ugen med naturvidenskabsfestival i Albertslund Kommune.

Naturvejleder Inge Christensen var iført vesir, da vi besøgte holdet af miniforskere fra 1. A i Vestskoven. Ikke fordi hun var ved at fælde træer og skulle holde splinterne væk fra øjnene. Men naturligvis på grund af corona.

"Hele idéen med miniforskermetoden er, at de små elever skal lære at forske. De skal undre sig, undersøge og blive klogere. Og det virker. De er så meget på de her børn. Der er mere ejerskab, fordi de arbejder med deres egen undren. Så jeg skal klart have nogle af de her metoder med i det videre arbejde på naturskolen", fortæller Inge Christensen.

Undren i børnehøjde

Inden eleverne var mødt, havde de på forhånd fået spørgsmålet "Hvilke dyr lever i skyggen?" fra Inge Christensen.

Op til dagen i skoven skulle de så sende en undren den anden vej. Og 1. A undrede sig over, hvad der sker med bænkebidere i lys?

Og så gik undersøgelserne ellers i gang.

Udstyret med forstørrelsesglas og bakker gik eleverne i gang med at samle bænkebidere, tilbyde dem fugtigt miljø i form af jord, tørt miljø i form af sand, skygge og lys.

Med ipads dokumenterede de den data, de indsamlede, som rigtige forskere jo gør. Indimellem fandt f.eks. Mikkel en gren, som blev til gevær og andre drenge og piger svingede sig i torve i træerne. For selvom man er forsker, skal der være plads til leg.

Super energi i skoven

Alt sammen var med til at skabe en super energi dér midt i skoven, hvor der er så fuld af sjov. Og pssssst - bænkebidere søger mod skygge og fugtigt miljø!

Senere på dagen skulle en 4. klasse fra Herstedøster Skole i skoven og være mini-(men lidt større end 1. A-forskere).

Miniforskermetoden er forskud på de problemstillinger, der venter eleverne senere i skoleforløbet, f.eks. i udskolingen. Det klæder eleverne på til at kunne gå til problemstillingerne på en god måde. Undren-hypotese-undersøgelse-dokumentation-resultat-videreformidling!

Således går det når man forlader skolebænken og går i skoven og forsker i bænkebidere. Krible krable og slut prut finale.


KONTAKT OS

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?