20. december 2014
Kirstens Petersens kaldsbrev fra 1978.
Kirstens Petersens kaldsbrev fra 1978.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frustreret lærer afgiver sit kaldsbrev

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frustreret lærer afgiver sit kaldsbrev
Taastrup - 23. april 2013 kl. 09:54
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Åbent brev til Statsministeren, finansministeren og KL.

Da alle andre samfundsborgere i dette land heldigvis også er meget optaget af skolen, må de meget gerne læse med!

Som det fremgår af mit kaldsbrev, blev jeg kaldet som lærer til Høje-Taastrup Kommune i 1978 efter at været ansat som lærer på prøve i 2 år.

I kaldsbrevet står der bl.a., at jeg skal vise mig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.

Den tillid og det ansvar har jeg i de forløbne 35 år efter bedste evne og vilje forsøgt at leve op til.

I 90'erne fik kaldet det første hak. Tilliden fra arbejdsgiveren side var til dels væk, og nu skulle alt tælles op i timer og minutter - en arbejdstidsaftale, vi alle, både lærere, elever, forældre og ledere, var rigtig godt trætte af.

I 2005 og efterfølgende i 2008 blev DLF og KL enige om en god og fleksibel arbejdstidsaftale. Her har læreren en pulje, kaldet det professionelle råderum, hvor man som lærer selv har ansvaret for at fordele forberedelse, efterbearbejdelse, forældresamarbejde, samarbejde med kolleger og alle de andre personer, der har med skolen at gøre f.eks. skolepsykologen, præsten, sundhedsplejersken, talehørelæreren, pædagoger og socialrådgiveren.

Den aftale signalerede for mig, at jeg igen selv havde ansvaret, og at min arbejdsgiver havde tillid til, at jeg gjorde, hvad der var nødvendigt for at skabe god undervisning, gode relationer og trygge rammer for elever, forældre og kolleger. Det har også vist sig, at der igen er fremgang i det faglige niveau.

Jeg har intet imod at være på arbejdspladsen i fra 8 - 16.30 hver dag og derefter have fri. Det ville være lettere for mig at have fri efter kl. 16.30 og i weekenden, men jeg mener bare ikke, at det giver den bedste skole.

Jeg har i min tid som lærer brugt mange timer og kræfter på opgaver, der hverken passer ind i en "normal" arbejdstid eller som kan puttes ind i et regneark, og jeg er alvorligt bange for, at det I nu vil, kommer til at ødelægge de gode relationer, som er så vigtige i mit job.

Jeg har:

o Været på søndagsture med elever og forældre

o Været på diverse ambassader og konsulater for at skaffe visum til elever, der ikke havde dansk pas

o Ligget på gulvet i hytter og siddet i busser på ture i Danmark og Europa, for at spare penge til lejrturen

o Fulgt med elever, der var bange for at gå alene til fritidshjemmet

o Haft utallige samtaler med elever, der havde ondt i sjælen

o Fulgt eftermiddags-og aftenkurser

o Været i de små klasser hver dag en halv time før det ringede ind

o Haft utallige telefonsamtaler i ferier, helligdage og weekender med bekymrede forældre og elever

o Været med til at uddele reklamer og aviser for at skaffe penge til ture

o Deltaget i sorgarbejde og begravelse, når en forælder er afgået ved døden

o Deltaget i elevernes konfirmationer i kirken

o Arrangeret og deltaget i gamle elevers fest

o Blevet hentet kl. 5 om morgenen mange sidste skoledage og deltaget i elevernes afslutningsfester

o Haft en del vågne nætter og meget arbejde, når der har været alvorlige problemer med elever som f.eks. spiseforstyrrelser, skilsmisser, incest, selvmordstanker, cutting, politianmeldelser, alkoholproblemer i hjemmet, arbejdsløshed og dødsfald

Alle disse opgaver har jeg udført, fordi det er nødvendigt. Lærerjobbet er et job, der kræver gode relationer, for at det faglige kan udvikles. Jeg har gjort det med glæde, og jeg har gjort det, fordi min arbejdsgiver har haft tillid til mig, og jeg har påtaget mig ansvaret.

Hvordan skal disse opgaver løses, når jeg skal"normaliseres"?

Skolen har udviklet sig, men alle de ovenstående eksempler forsvinder ikke - tværtimod. De øges blandt andet på grund af udvidet inklusion og besparelser i den offentlige sektor. Da jeg startede som lærer, var der en sundhedsplejerske, en talehørelærer og en skolepsykolog på skolen næsten hver dag samt en socialrådgiver en gang om ugen. Elever, forældre og lærere kunne få hjælp. Nu skal man booke et møde flere måneder i forvejen, når man skal have råd af en skolepsykolog. Der var langt flere timer til specialundervisning, hvor lærere, der var uddannet til det, kunne støtte, rådgive og hjælpe elever, forældre og kolleger.

Der er lavet så store besparelser, at mange af mine unge kolleger føler sig svigtet og alene i arbejdet. Selvom vi på min skole har en rigtig dygtig ledelse, så er de ikke i stand til at trylle. Besparelserne har ramt rigtigt hårdt, og hvis jeg har forstået det rigtigt, så hører jeg ikke, at der kommer flere ressourcer til skolen. Jeg kan lettere forestille mig, at vi bliver beskåret yderligere, og hvis lærerne skal undervise mere, så bliver der igen igen fyringer, og uanset hvordan man pakker det ind, så betyder det, at færre skal løbe stærkere.

Selvom lærere ikke mere bliver kaldet til deres job, som jeg blev, så er en stor del af arbejdet stadig præget af et kald. Mine unge dygtige kolleger påtager sig også alle de opgaver, som jeg har gjort.

Jeg vil gerne vide hvilke celler i regnearkene, der er beregnet til at bogføre alle disse ovennævnte opgaver, og hvordan mine dygtige ledere skal få tid og overblik til det arbejde? Hvad skal mine ledere gøre, når tiden til en opgave er brugt op, når vi nærmer os jul? Skal de så bede mig om at holde op med at tage telefonen for at tage mig af incest, spiseforstyrrelser, ked af det elever osv.???

Mit arbejde kan ikke normaliseres, og hvis I gør det, så skal I ikke bagefter komme og sige, at der ikke var nogle, der fortalte jer om konsekvenserne.

I får hermed mit kaldsbrev - det kan jeg vist ikke bruge til noget mere!!!

Kirsten Petersen,
Fløng Skole

arrow Lærere kritiserer »hygge-show« med Ziegler
24. april 2013 kl. 11:23 Opdateret: kl. 11:41
arrow Lærerne i demonstration foran rådhuset
24. april 2013 kl. 11:21 Opdateret: kl. 11:21

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til: