19. oktober 2017
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Unge skal have digital dannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Unge skal have digital dannelse
Vestegnen - 01. marts 2016 kl. 10:13
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Danske unge lever i et demokratisk samfund, men har selv en lav valgdeltagelse. De bruger tid på sociale medier, men bruger de dem hensigtsmæssigt? Ishøj sætter nu demokrati og digital dannelse på skoleskemaet.

Mandag den 7. marts vil 130 folkeskoleelever fra 8. og 9. klasse fra Vestegnen, Nordsjælland og Jylland mødes til en fælles elevdag, når de sammen med deres lærere skyder et nyt udviklingsprojekt i gang på Strandgårdskolen i Ishøj.

»Demokrati og digital dannelse« hedder det tværkommunale projekt, som Statsbiblioteket står bag i et samarbejde mellem skole, folkebibliotek og boligsociale projekter i de tre kommuner. Projektet skal give unge i udsatte boligområder erfaringer med det lokale demokrati og bidrage til både deres demokratiske og digitale dannelse.

Fælles elevdag i Ishøj
Ved den fælles elevdag skal eleverne fra to 8. klasser på Strandgårdskolen, to 8. klasser på Gilbjergskolen i Gribskov og to 9. klasser på Langmarkskolen i Horsens samarbejde om forskellige opgaver i grupper på tværs af kommunegrænserne.

De skal løse opgaver på skolen og ud på en QR-skattejagt i Vejleåparken. En af opgaverne er at se Lars Løkkes alternative version af sin nytårstale, som han lagde på Facebook i januar og diskutere, hvad det særlige ved det danske demokrati er ifølge statsministeren. De skal tale om, hvordan følelser kommer til udtryk på de sociale medier i forhold til ved et fysisk møde, lave et rollespil om et dilemma på de sociale medier og et slogan for god opførsel på de sociale medier.

Til sidst holder Vincent F. Hendricks, der er professor i filosofi og leder af Center for Information og Boblestudier (CIBS) på Københavns Universitet, et oplæg der skal få de unge til at tænke over, hvordan de bruger og agerer på de sociale medier.

Tilbage i Ishøj, Gribskov og Horsens bliver eleverne efterfølgende undervist i de demokratiske processer, hvor det lokale folkebibliotek, boligsociale projekter og andre lokale ressourcer som politikere, byråd og borgmestre kan inddrages i undervisning.

Planen er, at eleverne til slut deltager i et demokratisk rollespil, hvor de stemmer om digitale retningslinjer, og et af projektets succeskriterier er, at minimum én kommune implementerer retningslinjerne. Projektet afsluttes med en lokal konference i hver kommune samt en national temadag for fagfolk.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk