20. oktober 2017
Kombivolden, som Nej til trafikstøj har udviklet, forventes at dæmpe støjen mere end en ren jordvold og bedre end anlæg med både vold og støjskærme, som man kender fra eksempelvis den nye 8-spors motorvej i Greve.
gallery icon

Se billedserie

Kombivolden, som Nej til trafikstøj har udviklet, forventes at dæmpe støjen mere end en ren jordvold og bedre end anlæg med både vold og støjskærme, som man kender fra eksempelvis den nye 8-spors motorvej i Greve.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tilbyder gratis støjvolde i Ishøj og Vallensbæk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tilbyder gratis støjvolde i Ishøj og Vallensbæk
Vestegnen - 21. september 2017 kl. 13:35
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ishøj og Vallensbæk kommuner har fået et tilbud det er svært at sige nej til. Foreningen »Nej til trafikstøj« har kontakt til en entreprenør, der kan levere jord til støjvolde, som kan dæmpe trafikstøjen fra motorveje i Ishøj og Vallensbæk.

arrow Læs også: Borgermøde: Ønsker til en støjvold

Tusindvis af beboere i Ishøj og Vallensbæk vil kunne få dæmpet motorvejsstøjen markant, hvis en idé fra foreningen »Nej til trafikstøj« bliver realiseret. Foreningen har kontakt til en entreprenør, der kan levere »genbrugsjord« til store støjvolde. Gratis!

Det kræver dog grønt lys fra myndighederne. Hvis det kommer, så vil beboerne kunne få dæmpet støjen, og samtidig giver støjvoldene mulighed for at skabe nye aktivitetsmuligheder i lokalområderne.

»Det lyder næsten for godt til at være sandt, at støjplagede borgere i Ishøj og Vallensbæk kan få en gratis støjvold, men der opstår årligt flere millioner kubikmeter overskudsjord fra byggeriet, og vi har den holdning, at den jord skal genanvendes til nyttige formål, som eksempelvis dæmpning af trafikstøj - hvor forholdene giver mulighed for det,« siger formand for foreningen »Nej til trafikstøj«, arkitekt Erik Kærgaard Kristensen.

Det er hans kendskab til byggeriet i hovedstadsområdet, der har knyttet kontakten til entreprenøren.

»Denne jordentreprenør lever af at hjælpe bygge- og anlægsprojekter af med deres overskudsjord. Når der f.eks. graves ud til et nyt byggeprojekt, får jordentreprenøren betaling for at finde et sted at placere overskudsjorden. Denne betaling kan ofte dække de betydelige udgifter, der er til at »genanvende« jorden på en hensigtsmæssig måde i forbindelse med anlægget af en støjvold. Så i stedet for, populært sagt, at dumpe overskudsjorden i et hul, så kan den i stedet gøre nytte som støjvold,« forklarer Erik Kærgaard Kristensen.

Han tilføjer, at entreprenøren vil lægge jorden sådan, at jordvolden dels kommer til at dæmpe trafikstøjen, dels vil give mulighed for fritidsaktiviteter »bag« selve støjvolden.

Støjvold kræver plads
Det er dog ikke bare lige at anlægge en sådan støjvold. Det kræver, at kommunerne er med på idéen, og at kommuner og andre myndigheder sætter gang i lokalplan-arbejde, miljøgodkendelser mm.

»Projektet kræver, at kommuner og myndigheder afsætter ressourcer til dette arbejde, så selvfølgelig er det ikke fuldstændig gratis. Det er dog et stykke arbejde, som jeg vurderer kan indpasses i det løbende arbejde med lokalplaner, miljøgodkendelser mv.,« tilføjer Erik Kærgaard Kristensen.

Foreningen »Nej til trafikstøj« har i årevis været aktiv i kampen mod trafikstøj, og har været stærkt medvirkende til at sætte trafikstøj og dens sundhedsskadelige virkninger på dagsordenen - både lokalt og på landsplan. Nogle af landets mest støjplagede borgere bor netop på Vestegnen og i Køge Bugt-området.

Nogle af landets mest trafikerede motorvejsstrækninger skærer sig igennem boligområder på Vestegnen - fx Køge Bugt-motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3.

Trafikken på Vestegnen er steget kraftigt i de senere år og det samme er trafikstøjen. Og det ser kun ud til at blive endnu værre i fremtiden. Alligevel er det op ad bakke, at få staten til at afsætte penge til dæmpning af støjen fra motorveje og jernbaner, og man vil heller ikke nedsætte hastigheden på motorvejene for at dæmpe trafikstøjen.

Den mest effektive, indirekte støjdæmpning består i at anlægge en tung jordvold, fordi den kan dæmpe de lave frekvenser fra lastbiler og busser. Støjskærme dur ikke. De svingninger, der opstår på grund af den tunge trafik, er de mest sundhedsskadelige, og disse svingninger opfanger støjskærme slet ikke.

»En jordvold kræver imidlertid plads, og derfor kan den ikke anlægges langs alle støjplagede strækninger. Men der er to lokaliteter, som umiddelbart er velegnede. Dels de cirka 3.5 kilometer langs Køge Bugt-motorvejen i Ishøj, hvor kommunen allerede er i gang med miljøundersøgelser til et sådant støjvoldsanlæg i 12-15 meters højde, dels en strækning på cirka én kilometer på nordsiden af Holbækmotorvejen i Vallensbæk, mellem Vallensbæk Torvevej og Vejlegårdsvej, hvor også den nye højhastighedsbane vil bidrage til støjforureningen,« siger Erik Kærgaard Kristensen.

I foreningen »Nej til trafikstøj« er man klar over, at også andre beboere er stærkt plaget af trafikstøj. Anlæg af en støjvold kræver dog plads - og at arealer ikke er fredet, som det er tilfældet flere steder ved Vestvolden langs Motorring 3 i Brøndby og Rødovre.

Beboere skal inddrages
Foreningen »Nej til trafikstøj« peger på en ny type støjvold. Den består af et stengærde i 3-4 meters højde mod motorvejen, bygget ind i en 12-15 m høj jordvold med mulighed for fritidsaktiviteter på »bagsiden«.

Jordvolden kan beplantes på motorvejssiden for at reducere vindhastigheden hen over volden og for at reducere risikoen for sneskred ned på motorvejen. Stengærdet består af et støbegridnets-bur fyldt med genbrugsbeton, der knuses til klumper på 12-20 cm's størrelse. I gærdets hulrum »sluges« en del af trafikstøjen. Yderligere forhindres en del af støjen i at rulle op over jordvolden, når toppunktet rykkes tættere på støjkilden, på grund af gærdets stejle side mod motorvejen. Gærdet stabiliserer endvidere voldens afslutning mod motorvejen og reducerer voldens bredde. På »bagsiden« af volden er der mulighed for at skabe nye fritidsaktiviteter - fx kælkebakke, friluftsteater, bmx cykelbane, motionsløbesti, opholds- og grillplads og lignende. »Vi forestiller os, at man inviterer til borgermøder, hvor der er mulighed for at drøfte dels hele støjvolds-projektet, dels få input fra beboerne om, hvad de kunne ønske sig,« siger formand Erik Kærgaard Kristensen. »For os er det vigtigt at inddrage de lokale grundejerforeninger og beboere,« tilføjer han.

Vil man læse mere om foreningen »Nej til trafikstøj«, kan man klikke ind på www.trafikstoej.dk

arrow Trafikstøj: Lukker huller i støjvold
12. oktober 2017 kl. 16:15 Opdateret: kl. 16:15

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk