30. april 2017
Motivationen er helt i top hos 21-årige Alexander Døssing. Drømmen er at komme ind på politiskolen. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Motivationen er helt i top hos 21-årige Alexander Døssing. Drømmen er at komme ind på politiskolen. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kæmper med ord og tal: Politi-job er hans motivation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kæmper med ord og tal: Politi-job er hans motivation
Vestegnen - 17. marts 2017 kl. 07:14
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

21-årige Alexander fra Brøndby Strand er ordblind og talblind. Det skal dog ikke stå i vejen for drømmen om at blive politimand, så nu knokler han for at blive student på Vestegnen HF & VUC.

Opbakning: »Man skal være stædig og have gå-på-mod. Det bliver ikke en dans på roser, men jeg vil simpelthen nå mit mål om at få en studentereksamen, så jeg kan søge ind på politiskolen.«

Ordene kommer fra 21-årige Alexander Døssing fra Brøndby Strand, der til daglig går på Vestegnen HF & VUC i Albertslund.

Her kan Alexander få den rigtige støtte. Han har nemlig et par udfordringer: Alexander er både ordblind og talblind.

Ikke forstået på den måde, at Alexander hverken kan læse eller regne, men der er nogle områder, hvor han har det svært og har brug for hjælp. Enten hos læreren eller gennem særlige it-programmer.

Går fint i dagligdagen

»Det er jo ikke sådan, at jeg er mindre intelligent end andre mennesker. Jeg har bare svært ved nogle ting, og det arbejder jeg så med,« forklarer Alexander. Det er fx stavning af nogle ord, læsning af lange og komplicerede sætninger, og det er matematiske regnestykker. Den almindelige dagligdags læsning, skrivning og regning har den 21-årige studerende ikke problemer med.

Alexander har arbejdet nogle år i 7-Eleven, uden problemer med bogstaver og tal.

»Hvis jeg fx skal give tilbage på et beløb, så har jeg ingen problemer med at gøre det rigtigt. Så er det helt naturligt for mig, måske fordi jeg kan se mønter og sedler. Jeg kan sagtens handle ind, læse togplaner o.lign. Jeg har det til gengæld mere svært ved matematiske regnestykker, hvor jeg bliver usikker på, hvad jeg skal gøre,« forklarer Alexander.

Drømmen om at blive politimand

Selv om Alexander har nogle udfordringer, så er han fast besluttet på, at det ikke skal stå i vejen for hans drøm om at blive politibetjent. Det kræver dog en studentereksamen, før han kan søge ind på politiskolen, og siden august sidste år har han knoklet med bøgerne på Vestegnen HF & VUC i Albertslund for at nå målet.

»Jeg har drømt i mere end ti år om at blive politimand. Jeg vil gerne ud i samfundet og gøre en forskel. Gøre noget for borgerne i både gode og dårlige situationer,« fortæller Alexander.

Alexanders ordblindhed blev konstateret i omkring 2. klasse, og efterfølgende kom han i en specialklasse. Han fik også taget en 10. klasse eksamen med et pænt gennemsnit - men han blev ikke erklæret egnet til gymnasiet, blandt andet på grund af matematikken.

»Jeg klarede det godt i de mundtlige fag, men ikke så godt i de skriftlige,« forklarer han.

Efter skolen arbejdede han nogle år som ekspedient i 7-Eleven. Så tog han et vagtkursus, og var nogle år vagtmand.

Drømmen om politiarbejdet var der dog stadig, og Alexander startede så på Vestegnen HF & VUC efter sommerferien sidste år. Dels med at læse matematik på 10. klasses niveau, dels med at tage en tre-årig studentereksamen på HF, tilpasset ordblinde. Et tilbud, som Vestegnen HF & VUC er specialister i.

Får den rigtige støtte

»Her får jeg den hjælp, som jeg har brug for med - blandt andet med særlige it-programmer. Det gør det nemmere at skrive og læse, at jeg kan få læst ting op,« fortæller Alexander, som tilføjer, at fællesskabet med mange ligesindede betyder en del.

»Vi forstår hinanden på en anden måde - man ville føle sig udenfor i en almindelig klasse,« forklarer Alexander.

Det hele er dog ikke lutter idyl.

»Der er en stor aldersspredning i klassen, og ikke alle er lige fokuserede og målrettede, som jeg selv er. Det kan godt give lidt problemer. Og så er vi altså 32 kursister i klassen. Det er meget, særligt fordi vi har nogle særlige udfordringer,« forklarer Alexander.

»Som ordblind skal der ikke ret meget til, før man bliver forstyrret og vi har for lidt enetid med læreren,« siger Alexander.

Kan ikke forstå nedskæringer

I nogle af de fag, de har sværest ved, har de to lærere, men på grund af nedskæringer på ordblindeområdet, har de mistet den ene lærer i nogle af timerne.

»Hvad bliver det næste? Vil de fjerne ordblindeafdelingen?« spørger Alexander.

»Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man skærer ned på dette tilbud. Det kan godt være, vi er ordblinde, men vi har vel lige så meget ret til en ungdomsuddannelse som andre. Vi er helt almindelige mennesker. Og så synes jeg man skal se på, at ordblinde meget ofte har en vilje og en gejst, som er større end så mange andres. Vi vil bare det her,« understreger Alexander.

Han er selv et godt eksempel. Han udstråler både energi og humør. Man han er også helt på det rene med, at det bliver hårdt.

»Det bliver ingen dans på roser, det bliver hårdt. Men min motivation er helt i top - jeg vil bare have den studenterhue. Hvis jeg ikke tager denne her HF, så sker der jo ikke noget i mit liv. Jeg har ikke lyst til at arbejde som ufaglært resten af mit liv,« siger den 21-årige Alexander.

Krævende

Lige nu bruger han en fuld arbejdsuge eller mere på studierne. Og det er krævende. Han skal bruge længere tid i nogle af fagene, ligesom forberedelsen også er mere krævende i tid og koncentration. Af samme grund er han godt tilfreds med, at han på Vestegnen HF & VUC mødte en vejleder, der rådede ham til at tage den skræddersyede, tre-årige HF for ordblinde, som Vestegnen HF & VUC tilbyder, frem for at vælge en almindelig to-årig HF.

»Jeg kan godt se, at det havde været alt for hårdt at tage HF'en over kun to år. Som ordblind har man brug for mere tid,« konstaterer Alexander.

Ved siden af HF-undervisningen læser Alexander matematik. Da han sidste år startede på AVU (almen voksenuddannelse) i matematik, blev det hurtigt klart for hans lærer, at han havde brug for ekstra støtte, hvis han skulle bestå. Derfor modtager Alexander også undervisning på FVU (forberedende voksenundervisning), hvor han får de helt basale matematiske byggesten på plads på et lille hold med god tid til den enkelte.

Det har været medvirkende til, at Alexander, som aldrig tidligere har bestået en matematikeksamen, netop har bestået niveau E i matematik (svarende til 10. klasse) trods sin talblindhed.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk