25. maj 2017
Personalet i akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital var omgivet af superbrugere.
gallery icon

Se billedserie

Personalet i akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital var omgivet af superbrugere.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvidovre fik smertefri overgang til nyt it-system

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvidovre fik smertefri overgang til nyt it-system
Vestegnen - 20. marts 2017 kl. 11:52
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sundhedsplatformen - hospitalernes nye, fælles it-system - har været meget udskældt, og er det til dels stadig. Natten mellem fredag og lørdag blev det nye it-system rullet ud på Hvidovre Hospital, og her gik det stort set smertefrit.

arrow Læs også: En vé er en vé - uanset it-system

Fredag aften og nat blev de 417 indlagte patienter på Hvidovre Hospital lagt ind i sundhedsplatformen, og kl. 03 om natten blev der skålet i alkoholfri champagne og spist kransekage på afdelingerne, da det nye it-system blev åbnet.

Fokus på patientsikkerhed

Der vil utvivlsomt blive bandet over sundhedsplatformen - også på Hvidovre Hospital, men selve omstillingen forløb stort set uden problemer. Nu skal de tusindvis af ansatte til at lære at bruge det nye it-system, og det vil sikkert give udfordringer. Sundhedsplatformen kræver nemlig nye arbejdsgange, og det vil kunne mærkes i den første tid.

»Jeg er glad for, at jeg som leder har prioriteret uddannelse og træning så højt,« siger afdelingssygeplejerske Hanne Keller, mens hun kigger ud over »kommandocentralen« på akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital.

Her summer det foran skærmene. Læger, sygeplejersker og andet personale er bakket op af superbrugere fra både regionen og hospitalet, let genkendelige på deres lilla t-shirts.

»Vi har kun haft små problemer, der skulle løses,« fortæller Hanne Keller. Fx drillede det i begyndelsen lidt med at få printet labels til blodprøver og andet, men det kom der hurtigt styr på.

»Umiddelbart virker det til, at langt de fleste børnesygdomme er blevet udryddet, men det er også klart, at en så omfattende ændring af vores it-system vil give udfordringer. Vi får alle nye arbejdsgange, som vi skal vænne os til, og der vil gå noget tid, før de sidder på rygraden,« siger Hanne Keller.

Og så understreger hun, at det absolutte hovedfokus har været patientsikkerheden. Så har noget drillet, så har beskeden været klar: Det handler om behandlingen af den enkelte patient - så må eventuelle it-udfordringer vente.

Tålmodighed

I akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital mødes patienter og pårørende med pjecer og display, der fortæller om sundhedsplatformen. Og hvor der opfordres til tålmodighed. Der opstod lidt ventetid lørdag aften og søndag aften, hvor der også normalt er travlt på akutmodtagelsen. Overgangen til det nye it-system betød dog ikke generelt længere ventetider i akutmodtagelsen.

Det var der flere årsager til. Foruden en stort set smertefri overgang til sundhedsplatformen, så er akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital blevet aflastet af andre hospitaler i de første timer efter overgangen. Man har kørt på 50 procent indtil lørdag middag, hvor akutmodtagelsen igen var oppe på 100 procent. Til gengæld var det en rolig lørdag, og om eftermiddagen havde man mange ledige sengepladser. Det betød, at de 15-16 sygeplejersker i vagt havde relativ god tid til at arbejde med det nye it-system.

»Det har været en ønskesituation,« konstaterer afdelingssygeplejerske Hanne Keller.

Personalet sidder dog ikke på hænderne - langt fra. Der er koncentration foran skærmene, så alt fra blodprøver til observationer og behandling bliver lagt rigtigt ind. På akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital er personalet blevet udstyret med »pixi-bøger« som hurtigt giver svar på de mest almindelige spørgsmål - og ellers står en superbruger hurtigt klar til at vejlede.

De virkelige helte

Ledelsen både i Region Hovedstaden og på Hvidovre Hospital har været meget optaget af overgangen til sundhedsplatformen på Hvidovre Hospital. Koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling betegnede det som den nemmeste konvertering overhovedet, mens vicedirektør på Hvidovre Hospital, Peder Mogensen roste personalet:

»De virkelige helte er jer, der er ude på afdelingerne. I er blevet uddannet og har gjort jeres afdelinger klar til sundhedsplatformen. Og samtidig har I sørget for, at patienterne har fået den behandling og pleje de skal have. Det er meget imponerende.«

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk