24. august 2017
Elever fra Albertslund Gymnasium deltager i Drughunter-konkurrencen.
gallery icon

Se billedserie

Elever fra Albertslund Gymnasium deltager i Drughunter-konkurrencen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gymnasieelever jagter nyt lægemiddel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gymnasieelever jagter nyt lægemiddel
Vestegnen - 15. marts 2017 kl. 11:28
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvordan forskes der i nye lægemidler?

Det har elever på Albertslund Gymnasium fået indblik i. To klasser på gymnasiet - 2y stx science og 2z htx biotek - deltager nemlig i konkurrencen Drughunter, om udvikling af nye lægemidler.

Drughunter afholdes hvert år af den verdenskendte danske lægemiddel-virksomhed Lundbeck. Konkurrencen er for gymnasieklasser med kemi, biologi og bioteknologi på minimum B-niveau.

De naturvidenskabelige gymnasieklasser på Albertslund Gymnasium deltager i konkurrencen, og i de sidste mange uger har de knoklet med de mange opgaver, som forskerne fra Lundbeck har stillet. De har blandt andet arbejdet med fremstilling af en poster og powerpoint.

En poster er en meget anvendt formidlingsmåde indenfor videnskabelige fag. Det er en slags plakat, hvor afsenderen fortæller om den forskning der er udført, krydret med relevante fotos, grafer, kemiske formler og andet. I Drughunter bruges posteren til at besvare de faglige spørgsmål der stilles i konkurrencen, kort og præcist og med de illustrationer som eleverne synes er relevante. For at kunne besvare konkurrence-spørgsmålene skal eleverne i være gode informationssøgning, engelsk, biologi og så selvfølgelig kemi. Engelsk er vigtig, da stort set al fagspecifik information står på engelsk. Det internationale sprog indenfor forskning i lægemidler er engelsk.

Kemi og biologi/bioteknologi går hånd i hånd når man taler om lægemidler. Man kan ikke forske i udvikling af lægemidler uden at have en stor viden indenfor begge disse fag. Biologien giver viden om alle de komplekse mekanismer, der finder sted i kroppen. Dem skal man have kendskab til for at kunne fremstille de aktive stoffer, der findes i lægemidler, og som giver effekten i kroppen. Et eksempel kunne være hovedpinetabletter, kodymagnyler/aspirin. Det aktive stof i disse kaldes acetylsalicylsyre, det vil sige det man fremstiller i et kemisk laboratorium. Man kan bruge det som mildt smertestillende, fordi man har kendskab til de biologiske smerteprocesser, som stoffet påvirker.

Sidst i marts skal alle grupperne fra klassen fremlægge for hinanden. Den gruppe som klassen kårer til vinder, deltager i finalen på Lundbeck sidst i april.

Klassens kemilærer, Lone Chortsen, har sørget for at tilmelde klasserne og mener det er en unik mulighed for at få eleverne til at se, hvordan man kan bruge den kemi som de har lært, til noget i den virkelige verden. Nemlig at forske i udviklingen af nye lægemidler.

»Det er en unik mulighed for at få et indblik i en forskers hverdag og de redskaber de bruger, fx computerprogrammer der kan visualiserer kemiske molekyler og beregne deres evne til at blive transporteret rundt i blodet og op til hjernen,« siger hun.

Forleden havde klasserne på Albertslund Gymnasium besøg af Annika Grønborg fra Lundbeck, som fortalte om sin forskning i skizofreni. Hun fortalte også om sin arbejdsplads og om forskningen i udvikling af lægemidler til sygdomme i centralnervesystemet, som er Lundbecks fokus område. Eleverne havde gode spørgsmål til hende om blandt andet skizofreni, Parkinsson, og depression.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk