26. juni 2017
Hovedstadens Letbane sendes nu i udbud. Foto: Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane sendes nu i udbud. Foto: Hovedstadens Letbane
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Grønt lys for letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Grønt lys for letbanen
Opdateret 11. oktober 2016 kl. 17:14
Vestegnen - 11. oktober 2016 kl. 17:01
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Letbanen på tværs af Vestegnen skal sendes i udbud.

Det var beslutningen tirsdag efter et møde mellem transportministeren og forligspartierne i Folketinget.

På mødet blev politikerne præsenteret for en uvildig rapport om økonomien bag hele letbaneprojektet. Selv om man nu går videre med letbanen, så er der stærkt delte opfattelser af den granskning, der nu har fundet sted.

Transportminister Hans Christian Schmidt kalder resultatet for »bekymrende«. Det skyldes, at rapporten peger på, at det er nødvendigt at afsætte ekstra penge til bygherreudgifter, der ifølge rapporten er underbudgetteret med 360 millioner kroner. Det betyder også, at projektets reserver falder fra 30 procent til 18 procent.

»Det er bestemt ikke opløftende nyheder, at projektet allerede nu har opbrugt budgettet til bygherreorganisation. En underbudgettering på 360 millioner kroner er jo et betydeligt beløb,« siger transportministeren i en kommentar.

Omvendt hæfter folketingsmedlem Morten Bødskov (S), der er valgt på Vestegnen og har siddet med ved forhandlingerne om letbanen, sig ved, at rapporten viser, at økonomien bag projektet er velfunderet og realistisk.

»Jeg synes ikke det er fair af transportministeren, at han igen kritiserer letbaneprojektet og dermed medvirker til at skabe usikkerhed. Rapporten er jo ganske udmærket; den peger på, at projektet er veldrevet og har en solid organisation. Og så peger man på, at der skal justeres og flyttes i budgettet, men der er tale om penge, som kan findes i reserven,« siger Morten Bødskov.

Han peger også på, at transportministeren efter granskningen af projektet nu er gennemført, har valgt at sende letbanen i udbud.

»Dermed er det en god dag for Vestegnen. Nu får området en letbane, og samtidig medfører det milliardinvesteringer på Vestegnen i nye boliger og arbejdspladser. Hele letbaneprojektet medvirker til vækst og flere jobs på Vestegnen. Det er den største investering i Vestegnen nogensinde,« påpeger Morten Bødskov.

Ved at sende Hovedstadens Letbane i udbud, får man også en endelig pris på projektet. Formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S) bakker op:

»I et storbyområde har alle brug for nem, hurtigt og fleksibel transport. Letbanen får betydning for rigtig mange mennesker, når de skal på arbejde og uddannelse, på hospitalet, til koncert eller på familiebesøg. Derfor bakker jeg fuldt op om transportministerens udmelding om, at vi nu kan komme videre og få letbanen i udbud. Jeg er selvfølgelig klar over, at vi først kender den endelige pris efter udbudsrunden,« siger Sophie Hæstorp Andersen.

Hovedstadens Letbane kommer til at køre fra Lyngby i nord til Ishøj i syd og forventes færdig i 2023-24. Den forventes at får 13 millioner passagerer, hvilket er mere end Kystbanen, og generere cirka 20.000 nye arbejdspladser og cirka 40.000 nye indbyggere frem til 2032.

Letbanen på Vestegnen
  • Letbanen skal gå på tværs af Vestegnen langs Ring 3, og et af formålene er blandt andet at forbinde S-togs linjerne på tværs.
  • Den nye tværgående forbindelse har allerede fået navnet Hovedstadens Letbane. Bag letbanen står staten, Region Hovedstaden og kommunerne Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.
  • Letbanen vil starte i Ishøj, og vil køre langs Ring 3 gennem Vallensbæk, Brøndby, Glostrup/Albertslund og Rødovre, og derefter videre mod Herlev, Gladsaxe, Lyngby og Lundtofte. Der vil være 28 stop på turen fra Ishøj til Lyngby-Taarbæk.
  • Det koster cirka fire milliarder kroner at anlægge Hovedstadens Letbane. Derudover kommer cirka 1,3 milliarder kroner til togsæt og etablering af kontrol- og vedligeholdelsescenter.
  • Anlægsudgifterne er fordelt således, at staten betaler 40 procent, Region Hovedstaden betaler 26 procent og de 11 kommuner tilsammen betaler 34 procent.
  • Når letbanen går i drift, fordeles udgifterne, så regionen betaler 43 procent, og kommunerne betaler 57 procent af omkostningerne. Staten trækker sig ud af projektet, når letbanen går i drift. Fordelingsnøglen er fundet ud fra befolkningstal, antallet af stationer i hver kommune og den potentielle byvækst.
  • Letbanen forventes at få 13-14 millioner passagerer om året.
  • Letbanen forventes at være i drift i 2023.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk