22. december 2014
Arkiv, biler på motorvej
Arkiv, biler på motorvej
Foto: Claus Fisker /Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Motorvejsafgift for at køre igennem Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Motorvejsafgift for at køre igennem Tyskland
Sydkysten_biler - 27. april 2011 kl. 12:29
Af Jan Rossil
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
”Fahren, fahren, fahren auf der Autobahn” var hidtil en gratis fornøjelse for danske bilturister i Tyskland. Men en tysk minister har nu offentliggjort planer om, at også udenlandske personbiler skal betale maut på tyske motorveje.

”Hvis den nye afgift kommer, kommer danskerne til at mærke det”, siger Dr. Lars Eriksen, ”sommerferien i Italien eller vinterferien i Østrig kan komme til at koste flere hundrede kroner i Autobahngebyrer – oven i feriebudgettet.”

Der diskuteres fire modeller for personbiler og lastbiler op til 12 tons:

Model 1: en elektronisk vignet for hele året for 80 EUR (ca 600 dkr) eller en tidsbegrænset vignet (hhv. to måneder eller 10 dage) til kørsel for f.eks. turister for 30/10 EUR (ca. 225/75 dkr). Det ville give højere indtægter for den tyske stat på 3,41 mrd. EUR (ca. 25,57 mrd. dkr).

Model 2: En elektronisk vignet for 100 EUR per år. Der kan købes en vignet for to måneder for 30 EUR (ca, 225 dkr) eller for ti dage for 10 EUR (ca 75 dkr). De samlede indtægter ligger her på 4,17 mrd. EUR /(ca. 31,27 dkr).

Model 3: En årsvignet koster 155 EUR (ca. 1160 dkr). Her skal der betales 50 EUR (ca. 375 dkr) for to måneder og 17 EUR (ca 127 dkr)for ti dage. Denne model kunne give 11 mrd. EUR (ca 82,50 mrd. dkr)i den tyske statskasse.

Model 4: Afskaffelse af den tyske vægtafgift og udelukkende vejfinansiering gennem vejafgifter. Ved at afskaffe den tyske vægtafgift taber staten ca. 9 mrd. EUR i indtægter (ca. 67,5 mrd. dkr). Her skal vignetten „indtjene“ 15,5 mrd. EUR (ca 116,25 dkr), og prisen skal se således ud: 365 EUR, 125 EUR, 45 EUR (ca. 2730/ 930/ 330 dkr).

Ministeren sagde ”Hvis vi på lang sigt skal løse finansproblemerne for vejene, er vi nødt til at inddrage personbilerne”. Planerne er stadig på skitseblokken, men der er realitet bag dette upopulære tema. Den officielle politik i regeringen i Berlin er dog, at der ikke fremsættes lovforslag herom i denne valgperiode.

Kilde: DanRevision-Gruppen / Dr. Lars Eriksen

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til: