Den lille smarte Ford Fiesta har været med til at styrke Ford i Danmark - og på det europæiske marked.
Den lille smarte Ford Fiesta har været med til at styrke Ford i Danmark - og på det europæiske marked.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ford er danskernes foretrukne bilmærke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ford er danskernes foretrukne bilmærke
Sydkysten_biler - 20. februar 2011 kl. 13:18
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Ford stormer frem i Danmark. I 2010 kunne Ford notere en salgsfremgang på hele 42,5 procent - fra 13.300 solgte biler i 2009 til 19.000 solgte biler i 2010. Dermed tegner Danmark sig for den største salgsfremgang på Fords 19 europæiske kerne-markeder.

Fremgangen er ikke blot et udtryk for, at danskerne generelt købte flere biler i 2010 end året før, men også at Ford har taget markedsandele fra konkurrenterne. I dag indtager Ford en solid førsteplads som danskernes foretrukne bilmærke, idet der stod Ford på mere end hver 10. nyindregistrerede bil i 2010. Selvom Danmark, i europæisk perspektiv, er et beskedent bilmarked, lyser tallene dog op i en salgsopgørelse, der vidner om et kriseplaget Europa.

Det samlede europæiske bilsalg sneg sig i 2010 op på 15,3 millioner enheder, hvilket er et fald på mere end en halv million biler i forhold til 2009. Bilsalget for de sidste ni måneder af 2010 var det laveste siden 1996. I 2010 solgte Ford 1.279.000 biler i Europa, hvilket er et fald på cirka 160.000 biler. Alligevel fastholder Ford, med en samlet markedsandel på 8,4 procent, sin position som Europas nummer to på antallet af solgte personbiler.

Fords tilbagegang i 2010 bliver til dels opvejet af øget salg på nye vækstmarkeder som Rusland, Tyrkiet og Østeuropa, ligesom Ford fastholder sin ubestridte førerposition på det vigtige britiske marked. Derudover har Ford indtaget pladsen som markedsleder i Danmark, Ungarn, Irland og Tyrkiet samtidig med, at Ford er blevet det vigtigste importerede mærke i Italien og Tjekkiet. Også i Sverige og Norge er der fremgang.

Det er især Ford Fiesta, Ford Focus og Ford Transit der, med et samlet salg på 786.800 enheder, trækker læsset. Men også Ford Kuga og den helt nye Ford C-MAX har opnået gode salgstal. Ford forventer at fastholde og udbygge sin overordnede markedsposition i Europa i 2011.

- Det er fortsat vores mål at udvikle og producere biler, som vores kunder ønsker at eje og køre i. De seneste Ford-modeller byder på enestående brændstof-økonomi, raffinerede køreegenskaber og den form for bruger-orienteret teknologi, man normalt kun finder i dyrere biler, siger Fords europæiske direktør, Stephen Odell og peger på den nye Ford C-MAX og den kommende nye Ford Focus som konkrete eksempler på modeller, der skal være med til at fastholde Fords position i 2011.

Ford planlægger at introducere op mod 20 nye modeller - eller varianter af modeller - over de næste tre år. Det gælder blandt andet en helt ny Ford Kuga, en ny B-segment-bil samt en ny serie af varevogne med Ford Ranger som den første. Allerede i år kommer Fords første fuldt elektriske bil på markedet i form af Ford Transit Connect, og den vil blive fulgt op af Ford Focus Electric næste år. Ford skønner at det samlede salg af nye biler i Europa i 2011 vil ligge mellem 14,5 og 15,5 millioner enheder. Usikkerheden skyldes først og fremmest den ustabile økonomiske situation, der karakteriserer Europa lige nu.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til: