21. juli 2017
Brødrene Casper Mortensen (tv) og Martin Mortensen (th) har sammen lavet en matematiktræner, der skal hjælpe studerende til en bedre karakter.
Brødrene Casper Mortensen (tv) og Martin Mortensen (th) har sammen lavet en matematiktræner, der skal hjælpe studerende til en bedre karakter.
Foto: privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skræddersyet matematiktræner hæver karakteren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skræddersyet matematiktræner hæver karakteren
Opdateret 23. juli 2015 kl. 15:12
Sydkysten - 23. juli 2015 kl. 09:37
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvis man vil være god til fodbold, skal man træne. Det samme gør sig gældende, hvis man gerne vil score en god karakter til matematikeksamen. Det ER nemlig en kunst at gå til eksamen, mener de to brødre 30-årige Martin og 35-årige Casper Mortensen. Derfor har de lavet en matematiktræner med navnet www.bestaamatematik.dk på nettet.

- Vi har lavet et nicheprodukt, hvor man træner eksamensopgaver, fordi vi tror på, at hvis man træner eksamensopgaver, så giver det også en bedre karakter, siger Martin Mortensen, der bor i Brøndby.

Og noget tyder på, at han har ret, men det vender vi tilbage til. For som ethvert andet iværksætterprojekt så startede det hele med ideen.

- Min kæreste læste på HF og skulle op til en matematikeksamen. Hun har aldrig været så spids til matematik og frygtede derfor også, at eksamen ikke ville gå så godt, fortæller Martin Mortensen.

Han lagde derfor en plan, som skulle hjælpe kæresten godt igennem eksamen. Dengang kunne man på undervisningsministeriets hjemmeside finde gamle eksamenssæt ti år tilbage.

- Vi gik i krig med at downloade opgaverne og kategorisere dem i for eksempel geometri og kapitalfremskrivning. Så finder man hurtigt ud af, at opgaverne minder om hinanden, så når man først har lært fremgangsmåden til at løse én type opgave, så er det bare tallene, der ændrer sig, siger han og tilføjer:

- Og så bliver matematik jo faktisk helt enkelt.

10 procent

Samtidig lovede Martin Mortensen sig selv, at hvis det gik kæresten godt til eksamen, ville han ringe til sin storebror Casper Mortensen og foreslå, at de lavede en matematiktræner til nettet ud fra samme koncept. På den måde kunne de hjælpe andre til at nå deres mål.

Og det gik rigtig godt til eksamen. Kæresten havde tidligere på året været til en terminsprøve, som hun ikke slap særlig godt fra. Men til eksamen scorede hun til sin egen og lærerens overraskelse et 12-tal. Derfor gav Martin Mortensen også straks et kald til broderen, der selvfølgelig var med på ideen.

- Hvis det kunne hjælpe min kæreste, så måtte der jo være noget om snakken. Derfor prøvede vi at finde ud af, hvordan vi kunne hente opgaverne ned og kategorisere dem, siger Martin Mortensen.

Men som med så mange andre iværksætterprojekter løb de også hurtigt ind i nogle forhindringer. For eksempel måtte de ikke bruge opgaverne fra undervisningsministeriets hjemmeside. Derfor begyndte de i stedet at lave deres egne tilsvarende opgaver i samarbejde med studerende på matematikstudiet for at sikre, at fagligheden var i top.

- Vi er jo hverken udannet i at undervise eller i matematik. Vi er jo bare to mænd, der har fundet på en god ide, siger Martin Mortensen, der er udannet pilot, mens hans bror arbejder i den finansielle sektor.

Efterhånden som projektet skred frem, gik det da også op for de to, at iværksætteri mest af alt handler om hårdt arbejde.

- Ideen er ti procent, resten er hårdt slid, siger han og tilføjer, at de begge to arbejder fuldtid ved siden af iværksætterprojektet.

Efter halvandet år lykkedes det dem at lave en matematiktræner, hvor man kan træne eksamensopgaver på ungdomsuddannelsesniveau. Matematiktræneren er lavet, så den husker, hvad man er god til, og hvad man er dårlig til. På den måde kan den skræddersy et træningstilbud til den kommende student.

- Laver man for eksempel fejl i geometri, men løser kapitalfremskrivning uden problemer, får man flere opgaver i geometri, forklarer Martin Mortensen.

Dermed bliver man tvunget til at træne sine svage sider. Samtidig er matematiktræneren lavet, så den ikke giver svaret, men i stedet giver små tip til, hvordan man selv kan finde frem til svaret. Sidst, men ikke mindst, kan man lave en prøveeksamen, der kan give en vejledende karakter, så man cirka ved, hvor man står.

Og så er spørgsmålet jo bare, om det virker.

Træner eksamen

Casper Mortensen fik lavet en aftale med Albertslund HF, hvor han selv gik i sin tid. Her prøvede to klasser matematiktræneren op til årets eksaminer, og Casper og Martin Mortensen har lige fået svar på, hvordan det så gik.

- De viste sig, at jo flere opgaver, de har løst på matematiktræneren, jo højere karakter har de fået, siger Martin Mortensen.

Og i en rundspørge til de knap 40 elever svarer 90 procent, at de kan opnå en bedre karakter ved at bruge matematiktræneren. 75 procent mener, de er blevet bedre til matematik, og mere end 90 procent vil anbefale matematiktræneren til andre.

Martin Mortensen lægger dog vægt på, at matematiktræneren først og fremmest træner én til at gå til eksamen. Man lærer fremgangsmåderne til, hvordan man løser eksamenssæt, og dermed opnår man også en højere karakter. Den grundlæggende matematikforståelse skal eleverne fortsat opnå i skolen.

- I skolen skal de selvfølgelig lære alt basic. Vores tilbud er et supplement til undervisningen, hvor eleverne kan træne eksamensopgaver ud fra det, de har lært, siger han.

Han trænede også selv eksamenssæt, da han gik i gymnasiet.

- Nu er det bare sat i system, så man får trænet sin svage sider ekstra, siger han.

Samtidig har undervisningsministeriet fjernet de tidligere eksamenssæt fra deres hjemmeside, så man ikke længere kan downloade dem.

- Det gør jo bare vores produkt mere unikt, siger Martin Mortensen.

Differentieret undervisning

Lige nu arbejder de på at få lavet en lærerindgang, så læreren kan bruge det aktivt i undervisningen.

- Med et lærermodul kan læreren nemt sende opgaver ud til eleverne, uden at hun skal rette dem bagefter, for det gør systemet selv. Samtidig kan systemet så efterfølgende gå ind og differentiere opgaverne, så alle elever bliver styrket i deres svage sider, siger han.

På den måde kan systemet hjælpe læreren med at tilbyde differentieret undervisning, samtidig med at hun hurtigt kan finde ud af, hvor klassen generelt halter.

Med tiden har de to iværksættere ambitioner om at udvide til folkeskolen eller eventuelt udlandet.

- Matematik er jo matematik uanset hvilket land, man bor i, siger han.

Men først skal version 1.0, der er et tilbud til ungdomsuddannelser som STX, HF, HHX og HTX, fyres ud over rampen.

- Man kan jo blive ved med at udvikle og stille sig selv spørgsmålet, hvornår er det godt nok. Men nu springer vi altså bare ud, og så må vi se om faldskærmen holder, siger Martin Mortensen.

SBJ

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk