16. oktober 2017
Projekter, der skal styrke fællesskabet, er fokuspunktet for Anna Daub Svanholt, som siden maj har stået i spidsen for Ishøj Kulturskole. Foto: Kim Rasmussen
Projekter, der skal styrke fællesskabet, er fokuspunktet for Anna Daub Svanholt, som siden maj har stået i spidsen for Ishøj Kulturskole. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kulturskoleleder: Musik skaber fællesskaber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kulturskoleleder: Musik skaber fællesskaber
Sydkysten - 10. oktober 2017 kl. 18:05
Af Anders Dall
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mere fællessang, flere bands og et fornyet fokus på et kulturelt mangfoldighedsprojekt. For den nye leder af Ishøj Kulturskole, Anna Svanholt, er fællesskabet fællesnævneren for en række nye tiltag på kulturskolen - senest initiativet 'Ishøj Synger' som sætter fællessangen i fokus:

- 'Ishøj Synger' handler om, at vi gerne vil skabe flere kulturelle fællesskaber, hvor vi kan mødes på tværs af etniske baggrunde og opleve glæden ved at synge og det fællesskab, der opstår, fortæller Anna Svanholt om initiativet, der blev lanceret under Vestegnens Kulturuge og kører fast en gang om måneden.

Ishøjs nye kulturskoleleder har en uddannelse fra musikkonservatoriet som klassisk saxofonist og musikpædagog. Foruden at spille koncerter har hun komponeret musik til teaterkoncerter og undervist på musikskoler, inden hun blev leder på Stenlille Musikskole. Den 1. maj fik hun nøglerne til lederstillingen i Ishøj Kulturskole, som i modsætning til Stenlille ikke kun rummer musik, men også billedkunst, dans og drama-undervisning. Hun fortæller, at det var kulturskolens renommé og kommunens fokus på kultur, som motiverede hende til at søge stillingen i Ishøj, efter at den tidligere leder Poul Rosenbaum valgte at gå på pension.

- Det har været spændende, men også hektisk med en stejl læringskurve, og så har det været fantastisk at møde dygtige og engagerede medarbejdere, siger den nye kulturskoleleder om opstarten.

Rytmisk profil

Ifølge Anna Svanholt kommer et af kulturskolens hovedindsatsområder til at handle om at styrke skolens rytmiske profil. Det skal blandt andet ske med initiativet 'Bandstarter', der handler om at give børn og unge mulighed for at spille i band som nybegynder, uden de nødvendigvis har modtaget soloundervisning først.

- Det er ud fra den tankegang, at så har du også fællesskabet i fokus. Hvis man starter med sammenspil, så kan det måske også føre til soloundervisning. Det er lidt den omvendte rækkefølge, fortæller Anna Svanholdt og uddyber, hvorfor skolen vælger at lægge et større fokus på den rytmiske profil:

- Det er et sted, hvor der tidligere har været mange aktiviteter, men det har ligget stille i nogle år. Hvad er det, der optager unge mennesker? Det er rytmisk musik, så derfor skal vi have lavet nogle flere tiltag - skabe flere muligheder for at unge kan spille sammen i bands.

Samarbejde

Anna Svanholt har også ambitioner om at lave et endnu tættere samarbejde med Ishøj Ungdomsskole og vil også gerne udvikle kulturskolens samarbejde med folkeskolerne. Hvordan samarbejderne med skolerne helt konkret kommer til at udspille sig, er dog stadig på tegnebrættet. Hun fortæller, at kulturskolen desuden har indgået et samarbejde med Aarhus Musikskole om projektet 'Syng på tværs'. Samarbejdet og projektet hviler på erfaringer fra tidligere initiativer, som de to musikskoler hver især har arbejdet med. For Ishøj Kulturskoles vedkommende handler det om 2014-projektet 'Verden synger' - et sang- og undervisningsprojekt, der henvender til skoler med det formål at øge børn og unges kendskab til sange sunget på nationalsproget og musiktraditioner på tværs af landegrænser. Samarbejdet med Aarhus Musikskole, der har lavet lignende initiativer, skal være med til at sætte et fornyet fokus på 'Verden synger'-projektet, der ifølge kulturskolelederen i øjeblikket lever sit eget stille liv på projektets hjemmeside.

- Jeg vil aktivere den hjemmeside og få den bragt til live igen, så vi kan få sunget de her sange på modersmålet. Vi skal synge sange fra hele verden, der repræsenterer folks baggrunde, fortæller hun.

De to musikskoler har i første omgang søgt 200.000 kroner fra Statens Kunstfond til at realisere 'Syng på tværs'-projektet, hvis formål først og fremmest handler om at skabe fællesskaber.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk