30. juli 2016
Slagelse Kommune betaler 150 kroner mere i timen, end lokale taxachauffører kan tilbyde, når talen falder på skoleelevers kørsel. Det skyldes ikke mindst dyre gebyrer hos Movia Flextrafik. Dem betaler kommunen uden at skele til, at lokale vognmænd lider under manglende indtjening, lyder det.
Slagelse Kommune betaler 150 kroner mere i timen, end lokale taxachauffører kan tilbyde, når talen falder på skoleelevers kørsel. Det skyldes ikke mindst dyre gebyrer hos Movia Flextrafik. Dem betaler kommunen uden at skele til, at lokale vognmænd lider under manglende indtjening, lyder det.
Foto: Jens Wollesen SJ-MEDIER
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommune udkonkurrerer lokale taxaer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommune udkonkurrerer lokale taxaer
Opdateret 25. februar 2016 kl. 16:41
Slagelse - 25. februar 2016 kl. 06:30
Af Carsten Lysdal
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er svært at holde en rentabel forretning kørende, lyder det i kor fra Slagelse Kommunes taxavognmænd, som føler, at deres egen kommune udkonkurrerer dem, når talen falder på Flextrafik.

Hos Dantaxi Vestsjælland skriger det til himlen, at Slagelse Kommune årligt betaler timepriser til chauffører - der ikke engang er bosiddende i kommunen - som ligger langt over, hvad de lokale vognmænd kan tilbyde.

- Det lyder mærkeligt, for hvor forsvinder de penge hen? Slagelse Kommune fortæller, at man altid finder de billigste løsninger, men alligevel gives turene til andre end os lokale, som måske kan gøre det mest fornuftigt, fortæller formand Kim Sørensen til Sjællandske.

En aktindsigt i det fælleskommunale trafikselskab Movias seneste regnskaber, hvad angår eksempelvis kørsel for skoleelever, viser, at man sidste år tog sig af cirka 640 børns fragt til og fra skoler i Slagelse Kommune, og at timeprisen, som kommunen betaler, beløber sig til 685 kroner, hvilket er mindst 150 kroner mere, end hvad en lokal taxachauffør kan køre for.

- Der er et fordyrende led, og det er absolut noget, vi har fokus på. Det er intet kardinalpunkt for mig, at det skal være Flextrafik, som tager sig af kørslerne, hvis vi kan spare ved at bruge vores lokale, siger Henrik Brodersen, byrådsmedlem for Dansk Folkeparti.

Læs mere i Sjællandske torsdag

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Like os på facebook
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk