20. september 2017
Kvartersdrift fra Hårlev til Roskilde betyde, at regionen skal finde otte millioner kroner ekstra til togdrift på østbanen hvert år. Det skal dog modregnes, at regionen forventer en effektiviseringsgevinst på fem millioner kroner. Ligeledes forventer regionen flere passagerer og dermed øgede billetindtægter ved kvartersdrift. Foto: Henrik Fisker.
Kvartersdrift fra Hårlev til Roskilde betyde, at regionen skal finde otte millioner kroner ekstra til togdrift på østbanen hvert år. Det skal dog modregnes, at regionen forventer en effektiviseringsgevinst på fem millioner kroner. Ligeledes forventer regionen flere passagerer og dermed øgede billetindtægter ved kvartersdrift. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: »S-togsdrift« på Østbanen vil koste 100 mio. kr.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

»S-togsdrift« på Østbanen vil koste 100 mio. kr.
Opdateret 14. august 2017 kl. 14:29
Sjælland - 14. august 2017 kl. 11:21
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Direkte tog hvert 15.minut mellem Roskilde i nord over Køge til Hårlev i Syd.

arrow Læs også: Halvtimesdrift kan betyde længere rejsetid

Sådan har drømmen lydt i et stykke tid hos en gruppe lokalpolitikere i Stevns Kommune. Men drømmen, som også har mødt sympati i Faxe såvel som i Region Sjællands regionsråd, har lige nu meget lange udsigter. Det skriver DAGBLADET.

Ifølge beregninger fra Region Sjælland, der ejer og driver banen, vil det nemlig koste over 100 millioner kroner at anlægge ekstra sporkapacitet nord for Køge Station, som kan modvirke flaskehalse på strækningen. Og de penge har Region Sjælland ikke, lyder det fra formand for Region Sjællands udvalg for klima, miljø, trafik og infrastruktur:

- Det er mange penge at skulle finde, og dem har vi ganske enkelt ikke stående i regionen. Men vi må se om der kan findes en løsning på sigt. Alternativt kunne man måske finde en løsning, hvor staten sendte nogle penge med, når den overdrager banen til os, siger Peter Jacobsen.

I dag kører Østbanen, der ejes og drives af Region Sjælland, mellem Faxe Ladeplads/Rødvig og Køge. Der er kvartersdrift mellem Hårlev og Køge og halvtimesdrift på den resterende del af strækningen.

Men turen kan forlænges med direkte tog til Roskilde, når Region Sjælland overtager strækningen Køge-Roskilde fra DSB på Lille Syd-banen fra 2020.

Men med de nuværende spor kan der kun køre tog hver halve time. Alternativt kan man beholde kvartersdriften mellem Hårlev og Køge, men så skal passagerne skifte tog i Køge.

Regionspolitikerne og politikere fra Stevns, Faxe og Køge skal mødes mandag.

arrow Hårlev-formand er skuffet over afgørelse
16. august 2017 kl. 06:39 Opdateret: kl. 13:13
arrow Kvartersdrift sparket til hjørne
15. august 2017 kl. 13:08 Opdateret: kl. 13:08
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk