29. april 2017
Movia satser på at få flere busser til at fragte folk til Ringsted Station, men Region Sjælland vil gerne lægge fokus i yderområderne. Foto: Anders Fallesen
Movia satser på at få flere busser til at fragte folk til Ringsted Station, men Region Sjælland vil gerne lægge fokus i yderområderne. Foto: Anders Fallesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Region er uenig med Movia om busruter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Region er uenig med Movia om busruter
Opdateret 08. december 2016 kl. 07:04
Sjælland - 06. december 2016 kl. 11:28
Af Tine Fasmer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Region Sjælland vil hellere prioritere busser i regionens yderområder og direkte tog i myldretiden fra Odsherred og Lolland til København end flere busser til Ringsted.

arrow Læs også: Flere tog føder flere busser

Det er ellers Movias ide.
For når den ny jernbane Ringsted-København står færdig, bliver der brug for gode busforbindelser til Ringsted Station og den ny Køge Nord-station.

Movia foreslår, at busruterne Ringsted-Slagelse (234), Ringsted-Roskilde (240), Ringsted-Næstved (680) og Haslev-Faxe (263) bliver en del af R-nettet med afgang hver halve time eller oftere. Desuden foreslås flere afgange på busruten Køge-Høje Taastrup (120).

- Vi kan godt se, at der vil komme et kraftcenter omkring Ringsted, og selvfølgelig skal fødelinjerne være i orden. Men problemet er, at vi jo skal prioritere. Der er intet, som tyder på, at der kommer flere penge til kollektiv transport, og vi er meget interesseret i at få fremmet forbindelserne i regionens yderområder, siger Peter Jacobsen (DF), der er formand for regionens klima-, miljø-, trafik- og infrastrukturudvalg.

Det kommende universitetshospital i Køge stiller også krav til den kollektive transport, og det er ikke nok blot at tænke på busruter til den nærmeste station.

- Alt er tilrettelagt meget vest-øst, det er svært at komme syd-nord med kollektiv trafik, og når man fx skal til Køge fra Kalundborg eller Odsherred, er man nødt til at skifte i Roskilde. Det er vigtigt, at vi får balance i Danmark, og det handler også om infrastruktur. Hvis der hverken er motorveje eller ordentlig kollektiv transport i yderområderne, så vil folk ikke bosætte sig i Region Sjælland, og virksomhederne vil overveje andre områder, siger Peter Jacobsen.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.