26. juli 2017
Jakob Kjærsgaard, der stiller op for De Konservative til årets kommunalvalg, er bekymret over Rudersdals skolers udvikling. En Cepos undersøgelse af den såkaldte undervisningseffekt rejser ifølge kandidaten et spørgsmål om, hvorvidt kommunen udnytter sit potentiale godt nok. Foto: Lars Sandager Ramlow
Jakob Kjærsgaard, der stiller op for De Konservative til årets kommunalvalg, er bekymret over Rudersdals skolers udvikling. En Cepos undersøgelse af den såkaldte undervisningseffekt rejser ifølge kandidaten et spørgsmål om, hvorvidt kommunen udnytter sit potentiale godt nok. Foto: Lars Sandager Ramlow
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: K-kandidat: Måling vækker bekymring for skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

K-kandidat: Måling vækker bekymring for skoler
Opdateret 21. april 2017 kl. 14:04
Rudersdal - 21. april 2017 kl. 06:18
Af Joram G. Menzer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Med udgangspunkt i tænketanken Cepos' nyligt offentliggjorte årlige måling over skolernes evne til at udvikle eleverne fagligt, mener kandidaten til årets kommunalvalg for De Konservative Jakob Kjærsgaard, at der er grund til bekymring for skolerne i Rudersdal. Det skriver Frederiksborg Amts Avis fredag. Målingen viser nemlig, at den såkaldte undervisningseffekt på skolerne i Rudersdal er faldet for tredje år i træk. Undervisningseffekten tager udgangspunkt i elevernes socioøkonomiske baggrund og karakterresultaterne ved afgangsprøverne, og undersøgelsen kan dermed være med til at give et billede af, hvilke skoler der er i stand til at realisere elevernes potentiale bedst muligt.

- Ambitionen i vores kommune må jo altid være, at vi skal kunne løfte eleverne mere end gennemsnittet. Vores udgangspunkt er så stærkt, at alt andet ikke giver mening, siger Jakob Kjærsgaard, der ifølge eget udsagn har nærlæst undersøgelsen.

Af undersøgelsen fremgår det, at otte ud af 13 skoler i Rudersdal Kommune ligger enten under eller lige akkurat på forventet niveau i forhold til undervisningseffekten. Fem af skolerne opnår en decideret negativ undervisningseffekt, hvor Vangeboskolen ligger nederst placeret som nummer 1232 ud af de 1338 skoler i Danmark, der er med på listen. Jacob Kjærsgaard mener på baggrund af tallene, at det tyder på, at kommunen ikke er god nok til at udnytte potentialet.

- Rudersdal Kommune bruger mange penge på skolerne også sammenlignet med andre kommuner, men det spørgsmål man må stille sig selv er, om vi er gode nok til at udnytte potentialet, siger Jacob Kjærsgaard, hvis egen datter begynder i 0. klasse på netop Vangeboskolen efter sommerferien.

- Min datter skal naturligvis gå på Vangeboskolen, som jeg har tillid til. Men min opfordring til kommunalbestyrelsen er at tage faresignalerne alvorligt, få analyseret på det og få skabt fremadrettede løsninger for skolerne i Rudersdal. Det værste der kan ske er, at de siddende politikere går i pindsvinestilling. Skolerne oplever besparelseskrav år efter år, de gode lærere søger nye græsgange, og elever skifter til privatskoler eller skoler uden for Rudersdal Kommune. At spare penge og at de bedste lærere stopper, er to forhold som ikke hænger sammen for at kunne skabe de bedste rammer for vores børn, nemlig at de bliver klædt på til fremtiden og deres videre forløb i livet, siger Jakob Kjærsgaard, der dog også ser et lyspunkt i Cepos-undersøgelsen.

Det lyspunkt hedder Bistrupskolen, som ifølge undersøgelsen af undervisningseffekten over de sidste tre år udviklet sig så meget, at den i dag rangerer i top 100 af alle skoler i hele landet.

Formanden for kommunens Børne- og Skoleudvalg, Randi Mondorf (V), vil gerne have mere tid til at studere undersøgelsen nærmere, før hun kommer med detaljerede udtalelser om den. Desuden har hun nu bedt forvaltningen om at kigge på resultaterne af undersøgelsen. I et skriftligt svar skriver hun:

- Vi vil altid gerne diskutere og forholde os til udfaldet af diverse analyser. Men der er uendeligt mange forskellige, og det kræver et stykke arbejde af forvaltningen. Jeg er helt enig i at fokusere på undervisningens resultater - for alle elever, svage såvel som stærke. Det er netop den systematik i form af nye undervisningsmetoder, vi arbejder med at få indført på alle skoler, det er vi meget bevidste om, og det er en politisk prioritering. Rudersdals skoler ligger hvert år blandt de allerøverste placeringer i Danmark. Som oftest har det skiftet mellem Dronninggaardskolen, Ny Holte Skole og Skovlyskolen, sidste år var det Bistrupskolen, der fik de bedste 9. klasses afgangseksaminer, og det glæder mig.

Se hele listen på linket nedenfor og læs hele artiklen i Frederiksborg Amts Avis fredag.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk