19. august 2017
Det er jo ændringer, der er blevet kørt igennem på meget kort tid og givet et hav af vanskeligheder for alle, der er berørt af folkeskolereformen, fortæller Thomas Ulrik Larsen om udgangspunktet for sin tredje plade.
gallery icon

Se billedserie

Det er jo ændringer, der er blevet kørt igennem på meget kort tid og givet et hav af vanskeligheder for alle, der er berørt af folkeskolereformen, fortæller Thomas Ulrik Larsen om udgangspunktet for sin tredje plade.
Foto: Laila K. Jensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Knockout til folkeskolereformen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Knockout til folkeskolereformen
Opdateret 24. august 2015 kl. 08:24
Roskilde - 21. august 2015 kl. 14:55
Af Daniel Niebuhr
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er gået to år, siden Thomas Ulrik Larsen sidst var albumaktuel under kunstnernavnet Lysår, og den 31. august er tredje plade fra den Himmelevfødte og -opvoksede sangskriver på gaden.

I denne omgang er Thomas, som nu er bosiddende i Nivå, på »Teknisk Knockout«, som er blevet pladens titel, vendt tilbage til rødderne og opvæksten i kommunen, hvor de første år af hans liv blev brugt på både leg og læring, men også på en tilflugt fra livet i en dysfunktionel familie.

- Roskilde var dengang præget af meget overskud og plads, men mit eget hjem var ikke velfungerende, hvilket var noget, jeg først forstod senere. I stedet blev jeg enormt glad for at fordybe mig i skolen og i litteraturen. Det blev en måde at komme væk fra virkeligheden. Vi havde også en lærer, som var virkelig dygtig til at holde sammen på denne her klasse, og som jeg også har skrevet sangen »Den Blå Vogn« om, forklarer Thomas.

Faktisk er den danske folkeskole - både den, som Thomas selv var en del af for år tilbage, men også en nutidig folkeskole med nyreformeret udseende - et gennemgående tema i »Teknisk Knockout«

»Vi koder jeres fremtid, imens du er låst ude,« lyder en af linjerne i albummets titelnummer eksempelvis kritisk som en hentydning til lærerkonflikten, der rullede landet over for mere end to år siden.

- Allerede da jeg var færdig med den forrige plade, begyndte debatten om folkeskolen at rulle. Det er jo ændringer, der er blevet kørt igennem på meget kort tid og givet et hav af vanskeligheder for alle, der er berørt af folkeskolen. Folk nærmest insisterede på, at dem, der var imod reformen, bare ikke forstod det, og dem, der åbenlyst kritiserede det, fik enten mundkurv på eller blev afskediget. Der kunne jeg hurtigt drage paralleller med den samme dysfunktionelle familie, som jeg var vokset op i, og hvor man heller ikke fik adresseret problemerne af frygt for at blive udstødt. Samtidig kan dem, der skal lede, heller ikke lede - de er ikke i dialog og forsøger at opretholde en facade uden at kende fremtiden, siger Thomas.

Læs mere i DAGBLADET Roskilde fredag.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk