17. oktober 2017
Billede fra reklamefilmen med Roskilde Domkirkes pigekor, hvor det synger en beskåret udgave af »Der er yndigt land«, mens det står i bakkerne i Heatherhill.
gallery icon

Se billedserie

Billede fra reklamefilmen med Roskilde Domkirkes pigekor, hvor det synger en beskåret udgave af »Der er yndigt land«, mens det står i bakkerne i Heatherhill.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Domkirkens pigekor synger alternativ nationalsang i reklame

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Domkirkens pigekor synger alternativ nationalsang i reklame
Roskilde - 13. oktober 2017 kl. 08:52
Af Lars Ahn Pedersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

»Der er et yndigt ... det står med brede ...« Sådan lyder det i en tv-reklame, der blev vist omkring de to seneste fodboldlandskampe, der sikrede, at Danmark stadig har en chance for at komme til VM. I reklamen står et pigekor i et bakket landskab og fremfører en alternativ udgave af nationalsangen, hvor ordene »land«, »bøge«, »strand«, »bakke« og »dal« ikke bliver sunget.

arrow Læs også: Domkirkekor skal også spille teater

Koret er Roskilde Domkirkes pigekor, og det er ikke fordi, de ikke kan teksten eller er blevet glemsomme. Formålet med reklamen er at gøre opmærksom på konkurrencen »Årets forening«, som olieselskabet Go'on står bag, og samtidig understrege, at landdistrikterne og yderområderne også er en del af Danmark.

Det var i foråret, at pigekorets leder Christa Brix Hauser fik en opringning fra produktionsselskabet U Itch I Scratch, der havde fået til opgave at lave reklamefilmen for Envision og nu skulle bruge et pigekor.

- Jeg svarede, at jeg lige skulle vende det med mit bagland, for det er lidt usædvanligt, at et kirkekor stiller op til en reklame, så det var ikke ligegyldigt, hvad budskabet var, siger hun.

I sidste ende fik hun grønt lys fra både menighedsrådet og domkirkens administration, hvor der var enighed om, at man godt kunne stå inde for budskabet om at hylde det lokale foreningsliv og ikke glemme udkantsområderne.

Optagelserne til reklamen fandt sted den 20. september i Heatherhill ved Rågeleje og tog fire timer, hvor koret skulle synge det samme vers igen og igen, mens det blev filmet fra alle vinkler af et professionelt filmhold.

- De kunne kun filme, når solen var fremme, og undervejs blev det koldere og koldere, så mellem optagelserne måtte vi have jakkerne på, fortæller Christa Brix Hauser.

Sangen i reklamen blev faktisk optaget på stedet og ikke i et studie, og det kunne ifølge korlederen lade sig gøre på grund af en »sindssyg dygtig lydmand«.

- Det var sjovt at prøve, og det var et sjovt indslag i vores korliv, siger Christa Brix Hauser, som også glæder sig over, at pigekorets medvirken i reklamen gav lidt penge til rejsekassen.

Reklamefilmen med Roskilde Domkirkes pigekor kan ses på www.goon.nu og www.støtdelokale.nu

arrow Pigekor sang sig til sølv
26. juli 2017 kl. 06:37 Opdateret: kl. 14:03
arrow Pigekor skal synge til åbningscermoni i Riga
13. april 2017 kl. 14:51 Opdateret: kl. 11:57
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk