26. maj 2017
Situation fra sporvognsværkstedet i Østermarie. Når de to københavnske sporvogne er sendt til Sporvejsmuseet via Rønne og Køge, er der stadig to frederiksbergske sporvogne tilbage på værkstedet. Privat foto
Situation fra sporvognsværkstedet i Østermarie. Når de to københavnske sporvogne er sendt til Sporvejsmuseet via Rønne og Køge, er der stadig to frederiksbergske sporvogne tilbage på værkstedet. Privat foto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Detektivarbejde på Sporvejsmuseet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Detektivarbejde på Sporvejsmuseet
Ringsted - 18. maj 2017 kl. 13:53
Af Dan Qvitzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Natten til 26. maj ankommer to færdigrestaurerede sporvogne til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

De to københavnske sporvogne, en motorvogn og en lille bivogn, fremstår, som de tog sig ud fra 1911 og de nærmeste år derefter.

Vognene repræsenterer en masse fornemt håndværk, men også en god del detektivarbejde.

Det er Sporvejsmuseets »filialværksted« i Østermarie på Bornholm, der har præsteret det fornemme restaureringsarbejde, fremgår det af en pressemeddelelse.

Sporvognene bliver Kristi Himmelfartsdag den 25. maj transporteret med færgen fra Rønne til Køge - og umiddelbart efter ankomsten til Sjælland transporteret videre til Sporvejsmuseet ved Jystrup.

Sporvejsmuseet har åbent i Kristi Himmelfartsferien klokken 10-17. Museet vil få sporvognene synet, så de kan indgå i driften hurtigst muligt.

Københavns Sporvejes motorvogn nr. 567 var i drift med vognnummeret 267 til afskeden med de ældste københavnske sporvogne i 1966.

Den har efter udrangeringen været ejet først af Aalholm Automobilmuseum og senere af Omstigningsklubben i Skælskør, hvorfra Sporvejsmuseet overtog vognen i 2011.

Den lille bivogn nr. 226 blev oprindelig bygget som hestetrukket sporvogn i 1897 og ombygget som bivogn til den elektriske drift i 1901.

Den blev efter udrangeringen anbragt i en privat have på Amager, hvorfra Sporvejsmuseet overtog den i 1979.

Det store detektivarbejde, som restaureringsarbejdet har krævet, skyldes den omstændighed, at der langt fra eksisterer tegninger eller fotos, som kan bruges til at afklare alle detaljer, når man skal spole tiden tilbage til 1911.

Man kan læse mere på www.sporvejsmuseet.dk på internet.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.
Like os på facebook

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk