25. september 2017
Efter sommerens grillhygge og kolde fadøl søger mange mænd de lokale fitnesscentre for at blive strammet op.
Efter sommerens grillhygge og kolde fadøl søger mange mænd de lokale fitnesscentre for at blive strammet op.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu skal sommerfedtet væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu skal sommerfedtet væk
Køge - 13. september 2017 kl. 14:18
Af Henrik Førby Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vi dyrker motion i et uset omfang i fitnesscentre, men om sommeren er der en tendens til, at træningstøjet bliver pakket væk og de usunde vaner fundet frem. Og nu er sommeren bag os. Grillhygge og større mængder alkohol er med til at bevirke, at vi har taget flere kilo på i sommerperioden end på noget andet tidspunkt af året. Det gælder også juleperioden, som ellers er notorisk kædet sammen med fed mad og utallige sammenkomster.

- Både i mit virke som forsker og træningsrådgiver har jeg oplevet, at sommerperioden er den værste, når det gælder vægtøgning. Ikke engang efter juleperioden kommer vi tilbage i så dårlig forfatning. Det er især de »lette« kaloriebomber om sommeren, såsom flødeis, alkohol og sodavand, der er synderen, forklarer Martin Kreutzer, der er ernærings- og træningsekspert i firmaet BodyComp.

Han har tidligere forsket i ernæring og træning ved Institut for Idræt og Ernæring på Landbohøjskolen og påpeger, at der i sommerperioden er en tendens til, at hver dag er en fest, hvor julefrokosterne er mere afgrænsede til weekender og juledagene.

Han bakkes op af Anders Sandbeck Ørsted, der er centermanager i fitness dk i Den Hvide By.

- Det snyder køgenserne, at sommerferien er lang, og derfor bliver det samlede indtag af de usunde fødevarer meget højere. Samtidig virker det hos os som om, at vi lægger træningsskoene ind bagerst i skabet. Det har vi i juni og juli mærket ved mindre trafik i vores centre i Køge end årets øvrige måneder. Til gengæld oplever vi lige nu et fornyet fokus på sundhed efter sommerferien, hvor mange godt kan se, at kroppen og kondien har forandret sig, siger Anders Sandbeck Ørsted.

Centermanager i fitness dk på Vestergade, Anja Starup, opfordrer til ikke helt at glemme den sunde livsstil i sommerperioden.

- Det er vigtigt, at du træner mindst to gange om ugen. Selvfølgelig skal der være plads til is og grillmad i sommerferien, men forsøg at holde fast i din normale kost og lad blot det usunde være et supplement, siger hun.

Som tommelfingerregel mister man to ugers konditions- og styrketræning for hver uge, man er helt inaktiv i sommerperioden. Det vil med andre ord sige, at man efter en hel ferie på langs først er på niveau engang til oktober.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk